Outdoor- och lifestyleskor plockar marknadsandelar

Försäljningen av outdoorskor ökade förra året med 10,5 procent enligt Sporting Goods Intelligenes årliga sammanställning. Samma undersökning visar att det som kallas för lifestyleskor – Clarks, Ecco, Hush Puppies med flera – ökade ännu mer: + 14,4 procent. Bruna skor plockar alltså marknadsandelar av sportskorna eftersom det segmentets tillväxt förra året stannade på 8,5 procent.…

Försäljningen av outdoorskor ökade förra året med 10,5 procent enligt Sporting Goods Intelligenes årliga sammanställning. Samma undersökning visar att det som kallas för lifestyleskor – Clarks, Ecco, Hush Puppies med flera – ökade ännu mer: + 14,4 procent. Bruna skor plockar alltså marknadsandelar av sportskorna eftersom det segmentets tillväxt förra året stannade på 8,5 procent.

Listan över de största outdoorskotillverkarna toppas av Merrell som med sin försäljning på 2,4 miljarder kronor är i en klass för sig. Merrell ökade dessutom mer (+17,9 %) än sina närmast konkurrenter och plockade alltså marknadsandelar. Tvåa på listan är Columbia vars siffror även inkluderar dotterbolagen Sorel, Montrail och Pacific Trail. Trea är det i Sverige ganska osynliga märket Hi-Tec.

Högst tillväxt bland de 20 största outdoorskoföretgen hade Keen (+57 %) följt av The North Face (+38 %) och Asolo (+37 %).

Enda nordiska företag på listan är Viking som med sin försäljning på 299 miljoner kronor klättrar till 15: plats.

Listan över lifestyleskor ser ut så här:

1. Clarks 9,6 miljarder kronor

2. Ecco 5,3

3. Geox 5,2

4. Hush Puppies 3,0

5. Birkenstock 2,8

Mest intressant på den listan är dock ingen av de fem största företagen – istället är det Crocs som med sin ökning på 226 procent landar på en försäljning på 2,3 miljarder kronor. Det räcker till sjunde plats på listan. Imponerande med tanke på att de bara funnits i drygt två år.

Om vi jämför de tre segmenten sportskor, outdoorskor och lifestyleskor så är sportsegmentet överlägset störst med en omsättning på 171 miljarder kronor. Lifestyle är tvåa med 44 miljarder och outdoorskor omsätter globalt 16 miljarder kronor. Merparten av sportskorna säljs dock som vardagsskor så det råder ingen tvekan om att tillväxten ligger på skor som säljer på sitt utseende.

Av: Martin Willners