Nike har sett över sin framtida strategi och kommit fram till att de ska fokusera på sina kärnområden skor och konfektion. Som ett följd av det beslutet passar hockey inte längre in i bolaget och därför har Nike meddelat att de har för avsikt att hitta en köpare till Nike Bauer. Nike köpte Bauer från…
Nike har sett över sin framtida strategi och kommit fram till att de ska fokusera på sina kärnområden skor och konfektion. Som ett följd av det beslutet passar hockey inte längre in i bolaget och därför har Nike meddelat att de har för avsikt att hitta en köpare till Nike Bauer.
Nike köpte Bauer från Canstar 1994 och ända fram till förra året drevs hockeydivisionen med både Bauer och Nike som varumärken. Då sammanfördes de två bolagen till ett under namnet Nike Bauer.
Nyheten överraskade de flesta i sportbranschen inklusive Claes Andersson som är vd för Nike Bauer i Sverige.
– Jag fick reda på det dagen innan Nike gick ut med press releasen, säger Claes. Vi jobbar på precis som vanligt och jag tror inte att vare sig butiker eller konsumenter kommer att påverkas det närmaste året.
Nike själva hoppas att de ska ha hittat en köpare innan årets slut och de är måna om att bolaget ska kunna leva vidare som marknadsledare. Om namnet Nike kommer att leva vidare på hockeyprodukter efter ägarbytet är oklart, men helt klart är att det kommer att göra det ett par år till. Produkterna för 2008/2009 är redan framtagna och införsäljningen av dem drar snart igång. Nike Bauer har även ett sponsoravtal med internationella hockeyförbundet som gäller fram till 2010. Nike betonar även att de kommer att fortsätta med sin aggressiva marknadsföring av hockeyprodukterna den kommande säsongen för tt märket inte ska tappa i efterfrågan.
Det borde inte vara svårt att hitta en köpare till Nikes hockeydivision. Märket är den globala marknadsledaren och Bauer har en lång historia som innovatör inom hockey. Dessutom gjorde Nike Bauer sitt mest lönsamma år någonsin förra året, så det borde gå att hitta intresserade köpare. Nike Bauers omsättning senaste bokslutsperioden var 1,1 miljarder kronor.
Av: Martin Willners