Stadium har öppnat en ny butik. Där ska kunderna kunna handla precis alla produkter som Stadium säljer, den är öppen dygnet runt och det är aldrig kö till kassorna. Nej, butiken ligger inte i Kungens Kurva eller i Nordstan. Det handlar om att Stadiums nätbutik, som Sportfack skrivit om tidigare, har öppnat. Och det är…
Stadium har öppnat en ny butik. Där ska kunderna kunna handla precis alla produkter som Stadium säljer, den är öppen dygnet runt och det är aldrig kö till kassorna. Nej, butiken ligger inte i Kungens Kurva eller i Nordstan. Det handlar om att Stadiums nätbutik, som Sportfack skrivit om tidigare, har öppnat.
Och det är tuffa ekonomiska krav webbsatsnignen på Stadium har fått från första början. Om tre år ska nätbutiken omsätta 150 miljoner och därmed bli den enskilt största och viktigaste Stadiumbutiken. Men som Stadiums vd Ulf Eklöf sa till Sportfack vid företagets presskonferens om nätsatsningen:
– Visst, det är ett tufft mål men också fullt möjligt. Inom tre år ska det här också vara vår viktigaste butik och vi har grunden för att lyckas med nätbutiken eftersom vår nya distributionscentral kan hantera kundernas beställningar.
Ulf och Stadium ser nätbutiken som steg tre i företagets framtidsplaner, kallat Next Level (Stadium XXL i Sisjön var steg två). Och inte förrän den rekordstora distributionscentralen, lagret i Norrköping som invigdes för omkring ett år sedan, var invigt, kunde nätbutiken sjösättas förklarar Ulf. Först nu kan Stadium hantera den logistiska jätteapparat som en nätbutik med drygt 3.000 artiklar är.
Investeringsmässigt har Stadium använt den stora plånboken. Förutom sin egen webbavdelning har konsulter från Stockholm Design Lab och Starring, som bidragit med design, innehåll och kreativitet, anlitats. Under två år har 25 miljoner kronor lagts på att bygga webbplatsen, fylla den med innehåll och se till att allting fungerar i praktiken. Stadiums webbavdelning består i dagsläget av 25 personer, varav två personer är heltidsanställda fotografer, en nödvändighet för att hinna fotografera och retuschera alla produkter som ska synas i nätbutiken. Fotandet är ett jättearbete då Stadiums lager i dagsläget rymmer drygt 3.000 produkter och ett sortiment som hela tiden förnyas. Ännu är nätbutiken inte komplett men fler och fler produkter strömmar hela tiden till.
Ulf Eklöf tycker också att 25 miljoner är mycket pengar men menar att det är välinvesterade medel.
– Det här är ingen gratisföreställning. Men du kan samtidigt inte göra en sådan här satsning om du inte satsar fullt ut, säger han som kommentar till nätbutikens nota.
På Stadiums nätbutik kan kunden förutom beställa allt som Stadium lagerför även få hjälp med träningstips, blogga med idrottsstjärnor, titta på inspirationsfilmer och en hel del annat. Efter en smyglansering för ett par veckor sen har 500.000 kunder varit inne i nätbutiken och enligt Stadium själva har 1000 besökare där handlat för tre gånger så mycket som den genomsnittlige besökaren i en traditionell Stadiumbutik. Och Ulf tror att nätbutiken kommer att göra att kunderna handlar allt mer hos företaget även i framtiden. Men näthandeln kan också bidra till ”kannibalism”, att försäljning försvinner för de egna, fysiska butikerna.
– Men det handlar kanske om några procent, säger Ulf.
Av: Mattias Björklund