Under förra årets outdoormässa i Friedrichshafen lanserade European Outdoor Group organisationen Association for Conservation. Syftet med organisationen skulle vara att samla in pengar från outdoorleverantörer verksamma i Europa. Tanken var att leverantörerna skulle betala en medlemsavgift grundad på omsättning och att pengarna sedan skulle användas för att stödja miljöorganisationer på gräsrotsnivå. Nu har det gått…
Under förra årets outdoormässa i Friedrichshafen lanserade European Outdoor Group organisationen Association for Conservation. Syftet med organisationen skulle vara att samla in pengar från outdoorleverantörer verksamma i Europa. Tanken var att leverantörerna skulle betala en medlemsavgift grundad på omsättning och att pengarna sedan skulle användas för att stödja miljöorganisationer på gräsrotsnivå.
Nu har det gått ett år, tanke har blivit verklighet och i samband med årets outdoormässa i Friedrichshafen presenterade Association for Conservation vilka fem projekt som kommer att tilldelas pengar.
Organisationens president, Hervé Chabert, är väldigt nöjd med det första verksamhetsåret då sammanlagt nästan 1,2 miljoner kronor samlades in.
– Eftersom det här är ett helt nytt initativ är vi väldigt nöjda med den positiva respons vi har fått och med den summa pengar vi har lyckats samla ihop. Genom att fortsätta rekrytera medlemmar hoppas vi att vårt stöd till miljöorganisationer kan fortsätta öka. Men för att uppnå det krävs att ni ansluter er och hjälper oss att visa att outdoorindustrin är enad i stävan att skydda miljön för vår och framtida generationer, säger han i ett pressmeddelande.
Organisationen har för närvarande 31 medlemmar. Två av dem är svenska: Haglöfs och Light My Fire.
Av: Magnus Reithner