De butiker som laddade upp rejält med Foppatofflor från Crocs och klassiska gummistövlar fick antagligen en grymt fin försäljning i sina butiker i sommar. Den svenska sommaren i juli var ju som bekant knappast lysande om man gillar sol. Som en kommentar till julihandeln skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande att försäljningen av kläder ökade…
De butiker som laddade upp rejält med Foppatofflor från Crocs och klassiska gummistövlar fick antagligen en grymt fin försäljning i sina butiker i sommar. Den svenska sommaren i juli var ju som bekant knappast lysande om man gillar sol.
Som en kommentar till julihandeln skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande att försäljningen av kläder ökade med 4,9 procent jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutikerna ökade med 5,8 procent. Hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder ökat med 3,5 procent och skoförsäljningen med 6,0 procent. Resultaten ingår i det så kallade Blixtindexet, som mäter försäljningstillväxten i fackhandeln i jämförbara enheter (like for like) och i löpande priser.
Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel STIL menar att vädret bidrag starkt till juliökningen:
– Under juli har det varit en viss massmedial fokusering på vädret genom sommartorkan på nyhetsfronten. Viss har det regnat rejält i södra och västra Sverige. Men i norr har det varit ganska bra väder. Vi handlar oavsett väder men delvis andra saker. Badbyxor har nog inte varit en storsäljare på Skagen men gummistövlar i söder och Foppatofflor i hela Sverige har haft en strykande årgång.
Av: Mattias Björklund