Att vara före sin tid

Den stora trenden inom handel just nu är att kunden ska kunna skräddarsy sina produkter. Jeansbutikerna syr upp byxorna medan du väntar, du kan få din Ipod med gravyr, på www.nikeid.com kan du färgsätta dina egna sneakers och flera snowboardmärken erbjuder brädor med egen grafik. När Volvo lanserade sin C 30 är ett av de…

Den stora trenden inom handel just nu är att kunden ska kunna skräddarsy sina produkter. Jeansbutikerna syr upp byxorna medan du väntar, du kan få din Ipod med gravyr, på www.nikeid.com kan du färgsätta dina egna sneakers och flera snowboardmärken erbjuder brädor med egen grafik. När Volvo lanserade sin C 30 är ett av de stora säljargumenten att den kan kundanpassas ner i minsta detalj. Med alla valmöjligheter av färg, inredning, paneler, fälgar med mera så finns det över tusen möjliga kombinationer av en enda modell

Det där är inget nytt. Snarare något gammalt som kommer tillbaka. Vi kan kalla det detaljhandel 2.0 eftersom kunderna själva står för innehållet.

Skräddare var ett uppskattat skrå som försvann med lågpriskläderna. Surfskräddarna var inte lika många, och kanske inte lika uppskattade, men under några år hade jag den titeln på mitt visitkort.

Det hela började med att min bror Philip kom hem med två par Quiksilvershorts till mig från Australien i början av 80-talet. Surfshorts var ett okänt begrepp i Sverige på den tiden, men när kille efter kille frågade var jag hade köpt mina shorts så insåg jag att det fanns en marknad. Jag tog och sprättade upp ett par av mina surfshorts för att se hur delarna såg ut, kopierade dem och gick sedan till den lokala tygaffären och letade efter roliga tyger.

Jag hade aldrig sytt något i hela mitt liv och det syntes på de första shortsen. Sömmarna var så sneda att det var pinsamt. Min bror fick shortsen i födelsedagspresent. Jag var på väg att lägga ned min shortstillverkning, men jag hade tyg så att det räckte till ett par shorts till och smålänning som jag är kunde jag inte låta bli att använda det.

Shortsen blev bra och snart tillbringade jag nätterna med att sy shorts. På dagarna sålde jag glass från en låda på magen på Vätterstranden i Jönköping och i lådan hade jag måttband och tygprover. Ryktet om mina shorts spred sig och jag tog beställningar på stranden och levererade dem nästa dag. Jag var stenhård på att alla shorts skulle vara olika och förde en bok med hur shortsen såg ut och vem som köpte dem. Efter hand utökades sortimentet till ryggsäckar, jackor, tröjor, skidkläder, plånböcker och till och med knäskydd. Alla helt olika och de flesta sydda på beställning.

Snacka om att vara före sin tid.

Vi hörs

Martin Willners