Hårdvaran tynger Quiksilver

Quiksilver har på kort tid seglat upp som världens tredje största sportkonfektionsföretag. Kläder och skor säljer fortsatt bra, men hårdvaran är ett bekymmer. Skidmärket Rossignol och golfmärket Cleveland beräknas tillsammans gå cirka 350 miljoner kronor back i år. För Rossignol innebär det en minskning av skidförsäljningen från 1,2 till 1,0 miljoner par skidor. Försäljningen andra…

Quiksilver har på kort tid seglat upp som världens tredje största sportkonfektionsföretag. Kläder och skor säljer fortsatt bra, men hårdvaran är ett bekymmer. Skidmärket Rossignol och golfmärket Cleveland beräknas tillsammans gå cirka 350 miljoner kronor back i år. För Rossignol innebär det en minskning av skidförsäljningen från 1,2 till 1,0 miljoner par skidor.

Försäljningen andra kvartalet för hela koncernen blev 4,2 miljarder kronor, en ökning med 17 procent. Förra årets vinst på 26 miljoner kronor det andra kvartalet förvandlades till en förlust på 34 miljoner kronor.

Bäst av Quiksilvers märken går DC Shoes som ökade sin försäljning med 50 procent.

Quiksilver fortsätter sin satsning på egna butiker. Under andra kvartalet öppnade de 19 nya butiker och köpte ytterligare 24. Totalt har de 348 egna butiker och 207 butiker som jobbar på licens.

Av: Martin Willners

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="4320" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]