Svensk shopping för 438 miljarder

Att shoppa blev ett fastslaget fritidsintresse 2006. Den totala konsumtionen av varor som säljs i detaljhandeln ökade förra året med rekordbeloppet 26,3 miljarder till 438 miljarder kronor. Varje svensk shoppade därmed för cirka 49.000 kronor 2006. Ökningen motsvarar tre extra försäljningsveckor för handeln. Störst var som vanligt tillväxten för specialvarorna där försäljningsökningen uppgick till 15,6…

Att shoppa blev ett fastslaget fritidsintresse 2006. Den totala konsumtionen av varor som säljs i detaljhandeln ökade förra året med rekordbeloppet 26,3 miljarder till 438 miljarder kronor. Varje svensk shoppade därmed för cirka 49.000 kronor 2006. Ökningen motsvarar tre extra försäljningsveckor för handeln.

Störst var som vanligt tillväxten för specialvarorna där försäljningsökningen uppgick till 15,6 miljarder kronor. För dagligvarorna stannade ökningen på 10,7 miljarder kronor. Totalt konsumerades det dagligvaror för 221,5 miljarder kronor och specialvaror för 216,7 miljarder kronor.

Det är inte alls omöjligt att 2007 blir det första året någonsin då konsumtionen av specialvaror kommer att vara större än konsumtionen av dagligvaror. (Källa: Market).

Av: Mattias Björklund