Trettioåtta glada år för Intersport

Världens största sportkedja, Intersport, visar upp goda resultat för 2006. Butiksförsäljningen steg för 38:e året i rad och stannade på 79 miljarder kronor, en ökning med 8,3 procent jämfört med året före. I ett pressmeddelande skriver kedjan att första kvartalet 2006 fick en ordentlig skjuts av att stora delar av Europa och Kanada hade en…

Världens största sportkedja, Intersport, visar upp goda resultat för 2006. Butiksförsäljningen steg för 38:e året i rad och stannade på 79 miljarder kronor, en ökning med 8,3 procent jämfört med året före.

I ett pressmeddelande skriver kedjan att första kvartalet 2006 fick en ordentlig skjuts av att stora delar av Europa och Kanada hade en snörik vinter. Andra kvartalet fick å sin sida draghjälp av fotbolls-VM i Tyskland. Sammanlagt sålde Intersport fotbollsprodukter för drygt 6,5 miljard kronor under 2006 vilket var en ökning med 30 procent jämfört med året före.

Årets tredje kvartal visade på god försäljning inom framförallt segmenten running, walking, outdoor och fitness. Den uteblivna snön under fjärde kvartalet bidrog dock till att resultatet för helåret endast blev gott och inte fantastiskt. Kedjan ökade dock sin marknadsandel i Europa från 19,2 procent till 19,8 procent och öppnade 23 nya butiker runt om i världen.

Under de senaste åtta åren har Intersportgruppen tagit sig in på 15 nya marknader, nu senast i Förenade Arabemiraten. Den strategin ska fortsätta och nyligen togs beslutet att ge sig in på den kinesiska marknaden. Planen är att den första kinesiska Intersportbutiken ska stå redo till OS i Peking nästa år.

Intersport finns representerat i 32 länder.

Av: Magnus Reithner