Nya företag på vår 100-största-lista

Förra numrets artikel om Sveriges 100 största sportleverantörer var inte riktigt komplett. Vi har fått in en del nya siffror och vi måste också komma med klargöranden för ett par av företagen som var med i listan. Klargörandena först. Siffrorna för Fenix Outdoor var preliminära och omsättningen blev ganska mycket högre när allt summerades. Totala…

Förra numrets artikel om Sveriges 100 största sportleverantörer var inte riktigt komplett. Vi har fått in en del nya siffror och vi måste också komma med klargöranden för ett par av företagen som var med i listan.

Klargörandena först. Siffrorna för Fenix Outdoor var preliminära och omsättningen blev ganska mycket högre när allt summerades. Totala omsättningen blev 586 miljoner kronor istället för 537 som vi angav. Fenix vill inte dela upp försäljningen rörande Sverige och Export, men en snabb analys av bokslutet ger att försäljningen i Sverige ligger på 60-80 miljoner kronor.

Omsättningen för Sportmanship angavs till 130 miljoner kronor vilket skulle ha varit ett rejält ras från 2005 års omsättning på 239 miljoner kronor. Så illa är det inte. Sportmanship har delats upp i två bolag; Sportmanship AB som säljer Hanes, Henri Llloyd med flera och Sportmanship International som säljer Garmin, Humminbird och Zodiak. Upp delningen skedde 1 maj 2006 och siffran på 130 miljoner kronor gäller åtta månader för Sportmanship International. 2005 års siffra gällde för alla varumärken.

Tre företag hade vi missat, eller så kom siffrorna in för sent för pressläggningen. Störst på den svenska marknaden av dessa tre är Monark Exercise som ökat ordentligt med 27 procent till 70 miljoner kronor. En förklaring till den kraftiga ökningen är att Monark Exercise under 2006 tog över distributionen av Skip Sport och Kettler från Erma Import.

Abeko Konfektion fortsätter att öka och är nu uppe i 52 miljoner kronor i Sverige och 42 miljoner kronor i export. Totalt en ökning på åtta procent. Vårt tredje tillskott på listan är WESC som tappar rejält i Sverige men kompenserar det med en väldigt hög tillväxt internationellt. Totalt för året ökade omsättningen med 19 procent till 131 miljoner kronor.

Av: Martin Willners

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="4216" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]