Reebok vill avdramatisera löpningen

En ny undersökning, som Reebok beställt, visar att 41 procent av 6.000 tillfrågade människor i USA, Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland är rädda för att ge sig ut och löpa på grund av den smärta de tror att de måste utstå i och med löpningen. Undersökningen visar också, skriver Reebok, att 23 procent av…

En ny undersökning, som Reebok beställt, visar att 41 procent av 6.000 tillfrågade människor i USA, Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland är rädda för att ge sig ut och löpa på grund av den smärta de tror att de måste utstå i och med löpningen. Undersökningen visar också, skriver Reebok, att 23 procent av de tillfrågade blir avskräckta av den bild av löpare och löpning som de stora sportvarumärkena har valt att marknadsföra.

Med sin pågående kampanj ”Run Easy” vill Reebok ifrågasätta det sätt som löpning tidigare blivit presenterat av varumärken och hur konsumenter ser på löpning.

– Löpning idag är en folkrörelse och vi vill få män och kvinnor att komma ut och löpa i ännu större utsträckning. Löpning skall vara glädje, det viktigaste är inte bara målet utan också själva resan. En åtta-minuters kilometer är precis lika lång som en fyra-minuters, säger Robert Inghamn, marknadschef Reebok Norden.

Kampanjen är starten av en långsiktig global strategi som kommer att ligga till grund för Reeboks satsning på löpning.

Av: Mattias Björklund