Lowa och Arbor till Sverige

Sport World Solutions har utökat varumärkesportföljen. Senast in i skaran är kaliforniska skate- och snowboardmärket Arbor samt klassiska pjäxmärket Lowa. Från Arbor tar Nils Stjernman och partnern Alex Vega in hela sortimentet. – Vi hade först tänkt att fokusera på deras snowboards men sedan fick vi massa påstötningar att vi borde ta in deras longboards…

Lowa och Arbor till Sverige

Sport World Solutions har utökat varumärkesportföljen. Senast in i skaran är kaliforniska skate- och snowboardmärket Arbor samt klassiska pjäxmärket Lowa.

Från Arbor tar Nils Stjernman och partnern Alex Vega in hela sortimentet.

– Vi hade först tänkt att fokusera på deras snowboards men sedan fick vi massa påstötningar att vi borde ta in deras longboards som är hur inne som helst. Så nu tar vi in rubbet, snowboards, skateboards och konfektion. Skateboards och konfektion släpper vi till butik på en gång, snowboards blir först till säsongen 08/09, säger Nils Stjernman på Sport World Solutions.

Klädkollektionen hos Arbor har en ekologisk profil. Samtliga plagg är tillverkade i antingen ekologisk bomull eller bambu. Brädprodukterna är tillverkade i träslag som kanadensisk lönn, koa (mörkt hawaiianskt trä) samt bambu. Över hela linjen har mycket fokus lagts på design.

– Till exempel har skateboardsen ingen griptejp. Istället är den lackad så att man ser träet under. Det är riktigt snyggt, säger Nils.

Tyska pjäxmärket Lowa har inte funnits i Sverige sedan 70-talet men gör nu alltså comeback. Märket ingår i Tecnica-familjen och tillverkas i norra Italien. Nils och Alex är redan igång med införsäljningen.

– Det är ett riktigt komfortmärke. Alla finesser som finns på pjäxorna ska ge komfort, säger Nils som hoppas få ut Lowa i 15-20 butiker inför nästa säsong.

– Men målsättningen på sikt är att nå topptio.

Med Lowa och Arbor i portföljen rattar Sport World Solutions numera sex varumärken i Sverige. Förutom ovanstående ingår Tagger Bags, F2 konfektion, Ftwo samt Chums och dessutom säljer företaget Crocs i södra Sverige. En ganska hastig tillväxt med tanke på att företaget startade så sent som i slutet av 2005. Fler varumärken ska det dock bli.

– Det saknas några varumärken på sommarsidan. Samtidigt vill vi inte växa för snabbt. Vi vill kunna ta hand om och serva våra kunder ordentligt, det är lite av vår filosofi.

Av: Magnus Reithner