Vuxna unga och unga vuxna

Många varumärken betonar vikten av att satsa på ungdomarna. Tidigare har denna ungdomssatsning mest handlat om att knyta de unga kunderna till varumärket för att sedan ha dem som kund en lång tid. Nikes hockey- och golfsatsningar är ett par bra exempel. Genom att satsa på juniorspelarna bygger de en kundgrupp för lång tid framåt. …

Vuxna unga och unga vuxna Läs mer

Vuxna unga och unga vuxna

Många varumärken betonar vikten av att satsa på ungdomarna. Tidigare har denna ungdomssatsning mest handlat om att knyta de unga kunderna till varumärket för att sedan ha dem som kund en lång tid. Nikes hockey- och golfsatsningar är ett par bra exempel. Genom att satsa på juniorspelarna bygger de en kundgrupp för lång tid framåt.

Nu visar det sig att en satsning på ungdomar även kan vara lönsam direkt från start. Tonåringarna i Sverige tillhör nämligen en av de mest köpstarka åldersgrupperna inom kläder och skor. För kvinnor är det bara gruppen 20-29 år som handlar för mer pengar. Så här mycket pengar spenderar män och kvinnor i åldern 13-29 år på kläder och skor varje år:

Flickor 13-19 år: 6.960 kr

Pojkar 13-19 år: 4.450 kr

Kvinnor 20-29 år: 7.310 kr

Män 20-29 år: 5.460 kr

I tonåren väljer allt fler att flytta inköpen från leksaker till kläder och skor. Var de ska handla sina produkter är dock ett litet problem. De känner sig för unga för vuxenbutiker och för gamla för barnklädesbutiker. JC har lyckats fånga denna målgrupp väldigt bra och även sporthandeln anses ha stora möjligheter att attrahera tonåringar.

Samtidigt som de unga lämnar barnstadiet allt tidigare så är det många 40-50-åringar som inte vill lämna ungdomen bakom sig. Detta gör att ungdomsmodet har kunder i intervallet 13-50 år. För varumärken kan detta ställa till problem. Surfmärket Quiksilver lanserade en speciell kollektion kläder för de över 40 år så att de kunde klä sig surfigt utan att deras söner tyckte det var pinsamt att gå omkring i likadana kläder som farsan. Än värre ska detta problem med att förälder och tonårsbarn klär sig likadant vara mellan mamma och dotter. Det finns till och med risk för att ett märke tappar sin trendstatus om för många över 40 klär sig i det.

Samma problem gäller för en butik som vill locka ungdomar. Om för många 40-åringar hittar dit kan det på sikt vara skadligt för butiken.

Hmm… det är inte lätt att vara handlare idag. Gör du ett för bra jobb så går det åt skogen.

Av: Martin Willners