Spelet om det tyska landslaget

Som vi berättat om tidigare har Nike lagt ett bud på det tyska fotbollslandslaget. Adidas är nuvarande sponsor för landslaget och har ett avtal över VM 2010 och en option på en förlängning till 2014. Adidas betalar drygt 100 miljoner kronor om året till det tyska förbundet. Nike erbjuder en övergångssumma på 930 miljoner kronor…

Spelet om det tyska landslaget

Som vi berättat om tidigare har Nike lagt ett bud på det tyska fotbollslandslaget. Adidas är nuvarande sponsor för landslaget och har ett avtal över VM 2010 och en option på en förlängning till 2014.

Adidas betalar drygt 100 miljoner kronor om året till det tyska förbundet. Nike erbjuder en övergångssumma på 930 miljoner kronor och därefter 525 miljoner kronor om året. Skillnaden är så betydande att det Tyska Fotbollsförbundet (DFB) genomfört en undersökning bland tyska folket för att se hur de förhåller sig till ett byte av sponsor. Första frågan löd: Ska DFB byta sponsor från Adidas till Nike? 40 procent svarade Nej och bara 19 procent svarade Ja. Andra frågan löd: Ska DFB byta sponsor från Adidas till Nike om Nike årligen betalar 300 miljoner kronor mer än Adidas? Då blev resultatet helt jämnt – 34 procent vardera. Den tredje frågan innehöll ett förslag på hur pengarna skulle användas: Ska DFB byta sponsor från Adidas till Nike om Nike årligen betalar 300 miljoner kronor mer än Adidas och pengarna används till att bygga fler fotbollsplaner och satsa på juniorerna? Då svängde resultatet till Nikes fördel i och med att 72 procent av de tillfrågade då tyckte att det var rätt att byta sponsor.

Att sponsorskapet av det tyska fotbollslandslaget är betydelsefullt vittnar en annan undersökning om. Hela 63 procent av alla tyskar vet om att Adidas sponsrar det tyska laget.

DFB har kollat med sina advokater om de kan byta sponsor redan 2010 och kommit fram till att de kan det. Adidas har kommit fram till det motsatta och säger att avtalet gäller fram till 2014.

Trots att Nike lämnat ett riktigt anbud till DBF finns det de som tror att det hela är en stor PR-kupp. De hävdar att Nike vet om att DBF inte kan komma ur avtalet med Adidas redan 2010 och att de därför erbjudit en extremt hög summa pengar för att få Adidas att betala mer för det tyska landslaget och på så sätt få mindre pengar över till andra landslag. Som argument för detta hänvisar de till Nikes avtal med Brasilien som ”bara” ligger på 84 miljoner kronor årligen.

Spelet lär fortsätta till dess att någon går all in och tvingar den andra att syna sina kort.

Av: Martin Willners