Nikes femårsplan

Nike har presenterat en femårsplan som sträcker sig fram till 2011. Företaget jobbar för att försäljningen ska öka från dagens 105 miljarder kronor till 161 miljarder kronor. Denna ökning omfattar inga nya förvärv utan är så kallad organisk tillväxt. Ökningen på 53 procent innebär att Nike måste öka försäljningen med nio procent årligen. Nike har…

Nike har presenterat en femårsplan som sträcker sig fram till 2011. Företaget jobbar för att försäljningen ska öka från dagens 105 miljarder kronor till 161 miljarder kronor. Denna ökning omfattar inga nya förvärv utan är så kallad organisk tillväxt. Ökningen på 53 procent innebär att Nike måste öka försäljningen med nio procent årligen.

Nike har definierat fem nyckelområden för sin tillväxt: basket, löpning, fotboll, träning och sportmode. Dessa områden kommer mer och mer att jobba som separata affärsområden.

Om fem år tror Nike attt 15 procent av försäljningen kommer att ske vi internet. Distribution kommer fortfarande att vara den överlägset största försäljningskanalen, men samtidigt satsar Nike på ökad försäljning via egna butiker och outlets. De närmaste tre åren planerar Nike att öppna runt 100 egna butiker, hälften av dem i USA. Outletbutikerna ska om fem år ta hand om minst 80 procent av Nikes överskottslager för att på så sätt behålla Nikes prisbild över hela världen.

Nike tror väldigt mycket på deras samarbete med Apple – Nike Plus. Om fem år tror de att 15 procent av världens 100 miljoner löpare kommer att använda sig av teknologin. Ett annat område som Nike tror väldigt mycket på är sportmodet. Idag är sportprodukter större än sportmodet för Nike, men om fem år kan förhållandet vara det omvända.

Nikes övriga varumärken och underavdelningar har samma mål som huvudföretaget och vissa av dem sägs kunna dubbbla sin försäljning under femårsperioden. Idag är Jordan den största underdivisionen med en försäljning på 5 miljarder kronor årligen. Därefter följer Nike Golf (4,2 miljarder), Converse (3,2 miljarder), Cole Haan (3,0 miljarder), Nike bauer (1,1 miljarder) och Hurley (0,9 miljarder). (Källa: SGI)

Av: Martin Willners