Nike och Adidas delar upp världsmarknaden

Vid en gemensam presskonferens i London idag meddelade Nike och Adidas att de beslutat sig för att dela upp världsmarknaden. Nike får ta hand om Nord- och Sydamerika medan Adidas tar hand om sin hemmamarknad Europa. Anledningen till detta sensationella beslut är att marknadsföringskostnaderna har skenat iväg för de båda företagen. – Vi håller på…

Nike och Adidas delar upp världsmarknaden

Vid en gemensam presskonferens i London idag meddelade Nike och Adidas att de beslutat sig för att dela upp världsmarknaden. Nike får ta hand om Nord- och Sydamerika medan Adidas tar hand om sin hemmamarknad Europa.

Anledningen till detta sensationella beslut är att marknadsföringskostnaderna har skenat iväg för de båda företagen.

– Vi håller på att ta död på oss själva genom att hela tiden försöka ta marknadsandelar från varandra, säger Nikes grundare Phil Knight. Genom att dela upp marknaden kan vi drastiskt dra ner på marknadsföringskostnaderna och därmed förbättra våra resultat.

Varken USAs konkurrensmyndighet eller Europakommissionen har haft några invändningar mot uppgörelsen eftersom det är inhemska företag som gynnas av beslutet.

– För att konsumenterna inte ska drabbas av högre priser till följd av lägre konkurrens har företagen skrivit under ett avtal som tvingar dem att hålla exakt samma priser i tio år.

Det är inte bara USA och Europa som omfattas av uppgörelsen. De övriga fyra kontinenterna har tilldelats följande företag:

Afrika – Puma

Australien – Billabong

Asien – Asics och Mizuno

Antarktis – Napapijri

– Det känns helt rätt att vi får ta hand om Afrika, säger Pumas vd Jochen Zeitz. Vi sponsrar som bekant flera afrikanska länder inom fotboll och den här uppgörelsen ger oss ett gyllene tillfälle att växa då fotbolls-VM avgörs i Sydafrika 2010.

Bobbo Eklöf, inköpare på Stadium, kommenterar uppgörelsen så här:

– Jag är inte säker på att konsumenterna gynnas av den här uppgörelsen. Jag tror att det kommer att leda till en hel del piratimport av Nikeprodukter till EU. Dessa kommer att bli mycket dyrare än vad de är idag och vi kommer att få ett A- och ett B-lag inom streetmode.

Även Svenskt Sportforums Klas Elm är kritisk:

– Jag är verkligen orolig för att folk i sportbranschen gick på det här aprilskämtet och klickade på länken för att få läsa mer. Jag trodde verkligen inte att de var så lättlurade.

Av: Martin Willners