Den milda vinterns effekter för sportbranschen börjar nu visa sig i kvartalsrapporter. Flera skidföretag rapporterar om minskad försäljning på så mycket som 20-25 procent. Dessutom är butikerna väldigt försiktiga med att lägga stora orders inför nästa vinter vilket gör att situationen blir ännu tuffare. Ljuspunkten i situationen är att de flesta tillverkare hann bromsa produktionen…
Den milda vinterns effekter för sportbranschen börjar nu visa sig i kvartalsrapporter. Flera skidföretag rapporterar om minskad försäljning på så mycket som 20-25 procent. Dessutom är butikerna väldigt försiktiga med att lägga stora orders inför nästa vinter vilket gör att situationen blir ännu tuffare.
Ljuspunkten i situationen är att de flesta tillverkare hann bromsa produktionen och därför finns det inga jättepartier ute till klippriser. Prisbilden ska därför inte behöva skadas av stora reor till hösten. Det verkar alltså som om branschen lärde sig en läxa på 80-talet.
Av: Martin Willners