Mässmatchen: Ispo vs. Swesport

Egentligen går det inte att jämföra Vinter-Ispo och Swesport. Sportfack gör det ändå. Och den svenska mässan gör inte bort sig i mässmatchen över sex ronder.

Rond 1 – Mässlokalerna

Det går inte att lura ögat och magkänslan. En mässa, oavsett om det handlar om matlagning eller vintersport kräver yta. Och då pratar vi inte enbart om kvadratmeter. Kubikmetrarna är minst sagt lika viktiga. Där ligger lite av bekymret för den svenska vintersportmässan. Mässlokalerna i Sollentuna känns små eftersom taket ligger på en oroväckande låg höjd. Det känns minst sagt instängt trots att montrar och produkter gnistrar i spotlightsljus.

Vinterispo å andra sidan har en löjligt hög rymd att arbeta med. Det är uppemot femton meter till Münchenmässans takpannor. Detta utnyttjar många utställare på raffinerade sätt. Senast byggde Nitro upp en tredimensionell lutande modell av sin logo där besökarna kunde gå in och titta på nya brädor och kläder.

Andra hänger ner skyltar, logos och belysningsarmatur. Luften är en oerhört viktig mässingrediens. Det har tyskarna förstått.

Mässmatchen: Ispo vs. Swesport

Nyhetsvärde. Att hitta nya varumärken är bland det vassaste med Ispo. Allt finns här. Från snowboards till montrar med retrokläder för pisten.

Rond 2 – Företagen

Att Swesport lockar över 130 företag är imponerande. Här finns nästan alla som är något i den svenska sportbranschen. De tre stora (Adidas, Nike och Puma) saknas i och för sig men det hjälper inte att flyga till Bayern. De tre håller sig undan där med. Skillnaden mellan mässorna är snarare att de stora, i och för sig sällan förekommande i Sverige, sportföretagen går att finna på Vinterispo.

Arc´teryx, The North Face, Patagonia och Salewa är mässgodis som inte kan beskådas i Sollentuna. Samtidigt får du en bra överblick av 130 av Sveriges viktigaste leverantörer på mindre än två dagar. Samma överblick kan du aldrig få i Tyskland. Två dagar är på tok för lite för att hinna med Ispo. Den mässan kräver snarare fyra dagar och minst två personer.

Rond 3 – Monterinnehållet

Störst har mest. På Swesport kan du kanske se tolv par K2-skidor. På Vinterispo kan du sätta en etta framför tolvan. Det går inte att komma ifrån att montrarna på Vinterispo rymmer fler nyheter, produkter, pressreleaser och nyckelpersoner än vad Swesport kan erbjuda.

Samtidigt är det snårigare att hitta rätt produkter och personal i München. Speciellt i de tre brädhallarna där hangaroundsen kan vara ett hundratal och är svåra att skilja från vd och säljare.

Rond 4 – Överraskningseffekten

På Swesport är oftast alla varumärken och produkter redan upptagna av någon. Här ligger en grym tysk styrka. På Vinterispo dräller det av nya, unga, oväntade och spännande produkter och varumärken som bara väntar på en entusiastisk nordbo som ska ta dem med tillbaka till Norden och en försäljningssuccé.

Säg bara Alprausch, Crocs, och Orage. Märken som alla hittats på Ispo och som sedan gått mot framgångens höjder.

Mässmatchen: Ispo vs. Swesport

Rond 5 – Mässervicen

Vad vore en mässa utan väl fungerande service? Lunch, toaletter, sekretariat, presservice och väl fungerande kommunikationer är A och O i mässammanhang.

Maten i Sollentuna är inte bra. 2006 hade Didriksons med sig egen i falukorv i montern. Vi vet inte om det var en protest från Göteborgarna men Sportfacks redaktion har börjat åka till hamburgerkedjorna ett par kilometer bort för att orka med mässarbetet. Enkel, bra husmanskost kan inte vara svårt att laga. Rätterna hos hemkunskapsklasserna i Sollentunas mellanstadieklasser slår antagligen Swesports utbud. Billig är den inte heller.

Vinterispos mat är inte heller billig. Men den är bra. Det finns ett tiotal olika kök, kaféer och snabbmatställen. Och så har de apfelstrudel. Bara en sån sak.

Rond 6 – Extrautrustning

Allt är inte montrar och orderblock. Mässor är även föredrag, work shops och fester. Vinter¬ispo har mycket av allt det där och det ingår i deras mässkoncept att erbjuda mer än bara nya produkter. Allt är inte fantastiskt bra, modevisningarna kan till exempelt vara väldigt tyska, men det finns många guldkorn som ger mervärde åt mässbesöket.

Swesport har sin mingelkväll med band och bira. Det skulle behövas mer. Ett pris att slåss om och några intressanta förläsare är små, bra kryddor som kunde spetsa en redan bra mässgryta.

Sammanfattning

Swesport kan aldrig mäta sig med Vinterispo. Tror många. På Vinterispo finns allt, men det är på gott och ont. För vem behöver egentligen 14 olika varianter av olika kickbikes på medar för skidbackar?

Swesport är en bra sammanfattning av det viktigaste. Du hinner med det du tänkt dig. Många är de som gått i flera dagar i München men missat hälften av de varumärken de tänkt besöka. Swesport och Vinterispo konkurrerar inte. De kompletterar varandra.

Av: Mattias Björklund

Faktaruta

Ispo vs. Swesport

Antal utställande företag:

1.970 / 131

Antal varumärken:

6.000 / 400

Utställningsyta:

180.000 / 4.500 kvadratmeter

Antal besökare:

64.000 / 1.400

Antal mässdagar:

4 / 2

Mässmatchen: Ispo vs. Swesport Mässmatchen: Ispo vs. Swesport Mässmatchen: Ispo vs. Swesport

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="4029" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]