Bubbelrevolution från Adidas

Adistar Boost. Det nya mellansulematerialet Boost är den vita delen av mellansulan.

Bubbelrevolution från Adidas

Publicerad

Med sitt nya mellansulematerial Boost har Adidas sagt att de vill revolutionera löparvärlden. Sportfacks reporter och två löparexperter har testsprungit heta Adistar Boost för att se om Adidas håller vad de lovar.

Den största nyheten på mycket länge i löparskovärlden är några millimeter stora, vita plastkulor. När Adidas nya mellansulematerial Boost lanserades över hela världen för cirka två månader sedan skrädde inte den stora sportutvecklaren orden. "Vi tänker revolutionera löparindustrin", var den kärnfulla och skönt kaxiga parollen som lanserades.

Bakgrunden till Boost är att Adidas utvecklingsavdelning AIT, Adidas Innovation Team, för lite drygt tre år sedan fick uppgiften att förbättra löparskons funktion. EVA, ett material som använts för stötdämpning i mellansulor sedan 70-talet, sågs fortfarande som habilt men begränsat. För att få kunskaper om plaster lierade sig AIT med kemiföretaget Basf. De båda företagen utgick från plasten TPU. Genom att blåsa upp TPU-materialet fick utvecklarna millimeterstora plastkulor. Det är dessa "energiceller", som Adidas kallar dem, som fogats samman till ett vitt och spänstigt sulmaterial. Jämfört med EVA såg utvecklarna en stor skillnad i stötdämpningstester. Adidas vill inte avslöja exakta siffror när det gäller energiåtervinningen för Boost men tester i amerikanska Runner's Worlds skolabb har visat att Boost ger den bästa energiåtergivningen av knappt 800 testskor.

Som en extra bonus kunde Adidas även se att, jämfört med EVA, var Boost betydligt mer okänsligt för extrema temperaturer. När EVA blir stumt vid kallt och varmt väder, påverkas inte Boost lika mycket. Detta ska enligt Adidas göra att Boost-skor ger samma löpkänsla i upp till 400 mil jämfört med traditionella löparskor som håller i 100–200 mil.

Just nu finns två Adidasmodeller där Boostmaterialet används för att ta fram mellansulan. I modellen Energy Boost utgörs i princip hela mellansulan av Boostkulor. I skon som Sportfacks tre testlöpare sprungit i, Adidas väletablerade och lite mer avancerade modell Adistar, finns en mellansula som består av 50/50 Boost och EVA. Precis som sin föregångare har Adistar Boost funktioner som Formotion, delad sula baktill som anpassar sig till underlaget, en yttersula med Continentalgummi och är kompatibel med Micoach.

Nytt på Adistar Boost, vid sidan om det splitternya mellansulematerialet, är att skons framdel är tillverkad i Adidas eget kompressionsmaterial Techfit. Vid ett första premiärtest av Adistar Boost känns skon trång framtill men efter några sekunder blir känslan istället att framfoten verkligen hålls på plats på ett skönt sätt. Både Techfit och Boost gör att vikten hålls ned. I storleken 42 2/3 väger Adistar Boost 270 gram.

I höst fortsätter Adidas Boostlansering när en variant av extremt lätta tävlingsskon Adios lanseras med det nya materialet. Redan i vår gör dock Adios Boost tävlingsdebut, avslöjar Adidas. Då springer alla Adidassponsrade lopplöpare med Adios Boost på fötterna, jagandes världsrekordet på marathon. En möjlighet för Boost att verkligen testas i skarpt läge.

Längre fram vill Adidas även inkorporera Boost i fler sportsegment. Närmast till hands enligt Adidas själva ligger inomhussporter. Logiskt eftersom dessa sporter värderar spänstiga skor högt. Räkna därför med Boostskor för basket, handboll och volleyboll framöver.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206