Veckans produkt: Clifbar

ClifBars affärsidé är lika enkel som genial: ”Fuel your adventure”. Nu finns äntligen USA:s största energybar-märke även i Sverige. Clifbar är en framgångssaga och dessutom en inspirerande sådan: Vi backar bandet till 1990: Gary Erickson, cyklist, klättrare, skidåkare och bagare, satte sig på cykelsadeln för att köra ett långpass och i cykeltröjan hade han det som…

ClifBars affärsidé är lika enkel som genial: ”Fuel your adventure”. Nu finns äntligen USA:s största energybar-märke även i Sverige. Clifbar är en framgångssaga och dessutom en inspirerande sådan:

Vi backar bandet till 1990: Gary Erickson, cyklist, klättrare, skidåkare och bagare, satte sig på cykelsadeln för att köra ett långpass och i cykeltröjan hade han det som då var ”the shit”: 6 stycken bars från det då dominerande märket.

Många timmar senare och med den femte baren i munnen tog det stopp. ”Man kan ju inte äta det här”, tänkte Gary och nästa tanke var ”det MÅSTE ju gå att göra något som innehåller energi OCH är gott”. Det blev hans uppenbarelse och det som gjorde att han två år senare startade ClifBar, efter många experiment tillsammans med mamma hemma i köket.

Redan från start valde Gary att inte bara göra den bästa och godaste produkten utan även en produkt med så stort ekologiskt innehåll som möjligt. Idag dominerar ClifBar den amerikanska bar-marknaden och har förutom olika varianter på bars även flera olika gel-produkter.

I Sverige finns nu ClifBar, ClifGel och ClifBloks för omgående leverans från Granitbiten.