Bildspecial: Unisport Stockholm har öppnat

Unisports flagskeppsbutik i Stockholm suger med en entré draperad i bolagets karakteristiska giftgröna kulör in kunderna från det omgivande Sergels torgs-området.

Bildspecial: Unisport Stockholm har öppnat

En av Europas största aktörer inom fotbollsprodukter, Unisport, öppnar idag sin tredje fysiska butik i världen i Stockholm. Sportfack fick en förhandstitt på en 250 kvadratmeters butik där precis allt handlar om det gröna fältets schack.

Publicerad

Läget är svårt att slå. Precis mitt i Stockholms citys shopping-epicentrum, med Sergelfontänen och dess ikoniska glasobelisk, som närmaste granne ligger Unisport tredje flaggskeppsbutik med officiell öppning idag torsdag. 

När Sportfack tar en runda över de 250 kvadratmetrarna med ett underlag både i putsad, rå betong och konstgräs (vid skoväggen) är butiken smygöppnad.

Ett gäng kunder har trots noll marknadsföring letat sig in och klämmer på Adidas, Nikes och Pumas absolut senaste skomodeller. längs en skovägg som rymmer minst trettio olika modeller. Med ett par justeringar skulle dock dubbelt så många skor få plats.

Centralare läge är svårt att hitta.

En kortvägg har tapetseras med ett tjugotal olika handskmodeller och bakom kassan ligger ett par specialbyggda provrum. Fast omklädningsrum är en bättre beskrivning. Unisport gav hantverkare i uppdrag att efterlikna ett speciellt omklädningsrum, berättar Michael Burk, Unisport vd som rest upp från bolagets huvudkontor i Köpenhamn.

Den spanska och italienska uppsättningen av matchtröjor innehåller de flesta av lagen från La Liga och Serie A.

– Tanken är att ungarna som kommer hit ska få en liten känsla för hur det ser ut där landslaget byter om på Friends Arena. 

Intill hemma- och bortaomklädningsrummen finns självklart både Zlatan och Isaks tröjor och skor exponerade. Och Unisport har stora blågula planer för 2022.

– Ronaldos tröja är fortfarande otroligt populär i världen. Vi lyckades få 50 exemplar av den, säger vd Michael Burk.

– Vi fyller 10 år i Sverige nästa år och vill fira det rejält med landslaget och butiken här i fokus. Och om exakt ett år är det fotbolls-VM, då blir det självklart stor satsning på landslag, säger vd:n med förhoppning om att blågult då gjort Danmark VM-sällskap.

Michael svarar ja på frågan om Unisport letat efter rätt läge för en fysisk butik i Stockholm. 

– Vi har väntat på rätt läge i staden sedan flera år. VÅra butiker ska ligga så här, mitt i city där det finns mycket kundtrafik. 

Massor med målvaktsutrustning att prova.

Stockholmsbutiken är fotbollsgigantens tredje butik efter Köpenhamn och Paris (det finns även en liten mindre butik på Ullevål i Oslo som enbart är öppen när det är match). Från att ha startat som en webshop 1995 hemma hos grundaren och Tottenham-supportern Henrik Larsen har Unisport idag utvecklats till en global nätjätte med 150 anställda och lokala webshopar i åtta europeiska länder. Unisport omsättning 2020 var ungefär 630 MSEK och vi förväntar en tillväxt på minst 30% i år och 2022 är ambitionen att nå 1 miljard kronor.

I butiken kan fotbollsälskare extrautrusta sin utrustning med massor av illustrationer, namn och siffror.

Flaggskeppsbutiken är verkligen 100 procent fotboll. En gigantisk tv-skärm håller på att installeras för att besökare ska kunna spela FIFA mot varandra. Bakom skärmen finns dessutom något unikt: En inbygd Liverpool shop-in-shop. Här finns allt som supportrar till klubben kan önska sig: samtliga aktuella match kit, överdragskläder, bollar och för de riktiga fotbollsnördarna: retromatchtröjor från klassiska säsonger. Michael och team sales-chefen Andreas Välitalo slår sig ned i Liverpoolhörnet och klämmer i den klassiska tröjan från 1989 då Glenn Hysén kämpade framgångsrikt tillsammans med Johan Barnes och Ian Rush.

Liverpool-shop-in-shopen är unik för Unisport.

En allt viktigare verksamhet för Unisport i Sverige är bolagets team sales-verksamhet. I två har man sålt till mestadels skånska klubbar och där man växt kontinuerligt. Med Stockholmsbutiken som första svenska bas menar man att en expansion är möjlig.

– Nu är tanken att vi ska ge oss in i team sales-matchen även här uppe i Stockholmsområdet, säger Andreas med förflutet från Stadium och som i två år byggt upp den svenska team sales-delen hos Unisport. Med vår butik här kan vi bjuda in föreningar för egna klubbkvällar, testa utrsutning i butiken och allt möjligt. Det ska bli jättekul att jobba här uppe.

 

Specialbyggda omklädningsrum med inspiration från Friends Arena.

Eventpersonal skruvar på en ställning som snart ska flyttas ut på trottoaren där två av Stockholms mest kända gator, Hamngatan och Sveavägen, möts. För den atletiske kunden går det att försöka kicka bollen lika högt som Zlatan klackade i gruppfinalen mot Italien den där minnesvärda EM-matchen 2004.

I hörnet Sveavägen Hamngatan lär det vara få citybesökare som missar fotbollsbutiken.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Stadium Outlet till Femman

2 kommentarer

Tomas: Det ryktas att Stadium skruvar på ett secondhand koncept. Någon som vet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206