Därför ställdes Outdoor by ISPO Global Summit in

Därför ställdes Outdoor by ISPO Global Summit in

Med en vecka kvar till höstens Outdoor by ISPO Global Summit i München stod det klart att den flyttas fram. Detta innebar djupa veck i mångas pannor och Martin Kössler, vd på HuginBiz, önskar nu mer solidaritet från gäster och utställare för arrangörer och sponsorer.

Publicerad

Mångas flygbiljetter och hotellnätter var redan bokade när beslutet att ställa in höstens Outdoor by ISPO Global Summit blev klart. Detta då European Outdoor Group, EOG, tillsammans med ISPO helt enkelt inte kunde få ihop det.

Detta av flera anledningar. På grund av att man valde att flytta konferensen till München från Frankrike under senvåren lyckades man inte komma igång med marknadsföringen förrän i augusti. Dessutom har pandemin och Suez-kanalen skapat stora logistikproblem vilket också ställde till det. 

Martin Kössler, vd på HuginBiz, förklarar för Sportfack:
– Många av de som skulle delta har problem att få hem sina produkter. Man hade räknat med 1 000 deltagare men man hade bara 200 på grund av detta. Därför valde man att ställa in men jag tyckte man gjorde det alldeles för sent, bara en vecka innan mässan skulle bli av.

Man kan väl anta att många irriterades av den korta framförhållningen. För de som hade ombokningsbara biljetter och tid över i början av 2022 är dock ingen större skada skedd. Konferensen har nu nämligen flyttats fram för att vara en del av ISPO:s stora vintermässa. Den har döpts om till Outdoor by Ispo Global Summit och det finns både för- och nackdelar med att den flyttas, menar Kössler.
– Jag tror att den kan bli större i vinter. Det förväntas 100 000 besökare så det blir ju betydligt mer folk. Å andra sidan är det säkert inbokade talare under konferensen som säkert inte kan då. Så det blir ju en lite bantad konferensdel jämfört med vad den hade varit i oktober. Men å andra sidan mer folk på plats, som sagt. 

Och att outdoor-konferensen blir av tror Martin Kössler är av största vikt. I en tid då många branscher, inte minst outdoor, arbetar för att förbättra miljön och minska sina klimatutsläpp är det viktigt att olika aktörer träffas och diskuterar för att skapa samarbeten som i slutändan gynnar både planet och varumärke.
Samtidigt vill Kössler också komma med en uppmaning till gäster av mässor och konferenser. Framför allt under speciella tider som dessa, i bakvattnet av en pandemi:
– Jag tycker det finns en osolidarisk trend. Ett beteende att anmäla sig till något senare och senare. Det är inte vänligt mot de som lägger ner tiden och pengarna för att arrangera och finansiera mässor och konferenser. Det är respektlöst.
– Det är som att man bjuder hem till fest men man vet inte om någon kommer. Hur mycket mat och dryck ska man köpa in? Det här gäller faktiskt inte bara den här tiden utan är något vi kunnat se mer och mer av senaste åren. Alla måste bli bättre på att respektera de som arrangerar evenemang av olika slag, säger Martin Kössler.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning

1 kommentar

Björn: Detta är väll Nike pegasus 3 med gtx? Nyhetsvärdet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206