Light My Fire representerar Sverige under världsutställningen

I den svenska paviljongen kallad "The Forest" kommer Light My fire exponera sian produkter.

Light My Fire representerar Sverige under världsutställningen

Light My Fire kommer att vara en del av den svenska paviljongen "The Forest" under världsutställningen i Dubai. Dessutom kommer deras produkter att säljas i en webshop där hela klimatpåverkan redovisas, som ett bevis på vad som kommer att krävas framgent.

Publicerad

1 oktober öppnades världsutsällningen i Dubai. Sverige medverkar med något som kallas "The Forest", som är en paviljong helt byggd i trä från Dalarna. 

Ett trettiotal svenska företag finns representerade och ett av dem är Light My Fire. Med storsuccén "spork" i sin arsenal ställer de upp i utställningen där Sverige valt att helt redovisa sina klimatutsläpp baserade på varje produkt, så väl på plats som i den nyöppnade webshoppen "The Swedish Impact Store".
– Vi på Light My Fire pratar ofta om att vara den förändring vi vill se i världen; The Swedish Impact Store hjälper oss att göra det. Här kan vi vara helt transparenta kring våra material och deras klimatavtryck, det är så alla måste arbeta i framtiden, säger Calill Odqvist Jagusch, vd Light My Fire

I ett pressmeddelande skriver Light My Fire att man arbetat ur ett hållbarhetsperspektiv sedan starten för 25 år sedan då företaget grundades med upptäckten av "Maya-pinnarna". En naturlig tändved, rik på kåd, stod för ett naturligt, enkelt och pålitligt sätt att göra upp eld (därav företagsnamnet). Dessutom kom Maya-pinnarna från en hållbar resurs, då de tas från odlade tallar, fällda av lokalbefolkningen i Guatemala. 

Utöver Maya-pinnarna och tidigare nämnda Spork är Light My Fire kända för sina utomhusprodukter tillverkade i biobaserad plast på den egna fabriken i Västervik.
– Vi ligger i frontlinjen här, det måste vi göra. Vi har inget annat val. Det finns inget utrymme för "babysteps" längre när det gäller klimatet. Därför satsar vi nu fullt ut på olika system för att hyra våra produkter, där vi tar fullt ansvar för hela produktlivscykeln, berättar Calill Odqvist Jagusch, i ett pressmeddelande.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning

1 kommentar

Björn: Detta är väll Nike pegasus 3 med gtx? Nyhetsvärdet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206