No More Boots siktar på konsumenten med nya Boot Bib

No More Boots siktar på konsumenten med nya Boot Bib

No More Boots har tagit fram sin första produkt till konsumenter. Östersunds-företaget som skapat "Skiclicker" har nu tagit fram nästa pjäxrelaterade produkt för att göra livet enklare för skidåkare världen över samtidigt som man ska öka pjäxornas livslängd.

Publicerad

Det har nu gått ett antal år sedan Andreas Persson tillsammans med sin vän Oscar Arvidsson tog fram sin produkt "Skiclicker", en smart lösning för att effektivisera arbetet med att anpassa bindningarna till en viss pjäxa.
Istället för att lyfta och fixa med en riktig pjäxa skapades en produkt som ersätter pjäxan vid inställningen av bindningen. Produkten gjorde dels att arbetet blev betydligt bättre ergonomiskt. Det gjorde också så att man kunde effektivisera arbetet med skiduthyrning då man inte behövde släpa upp pjäxor till varje par skida som skulle hyras ut. Kunder kunde alltså behålla pjäxorna på sig i hyr-processen.
En succéprodukt som idag används på de många ställen med skiduthyrning i Sverige.

Nu har företaget tagit fram ytterligare en produkt men den här gången riktar man in sig på konsumenterna.

Boot Bib heter produkten som ska göra livet enklare för alla oss som vet hur besvärligt det kan vara att ta sig i ett par kalla pjäxor.
– Vi har flera inom företaget som har race-bakgrund och det är väldigt många raceåkare som kämpar med att få på sig sina pjäxor, speciellt när dom är kalla vilket de ofta är. Samt att de ofta förstör sina innerskor när de tar på sig innerskon först och sedan skalet, eller tar i och ur innerskon för att torka dem, säger Andreas Persson, grundare och Sales manager. 

Andreas Persson.

De här två problemen har man nu hittat en lösning till. Med hjälp av nya Boot Bib har man nämligen dels skapat ett "skohorn" som gör det enklare att ta sig i sina pjäxor då friktionen mellan häl och innerskon försvinner. Dessutom har man skapat ett redskap som skyddar innerskon när den ska tas ut för att torkas efter en lång dag i backen.
– När jag arbetade som skidinstruktör tvingades jag torka mina pjäxor varje dag. Det resulterade i att innerskon gick sönder och att jag tvingades silvertejpa dem. Det här är ett väldigt vanligt problem för de som åker mycket.

Den nya produkten tillverkas i Östersund och görs i återvunnen plast. Där har man möjligheten att digitalprinta produkten för att kunna skapa olika utseenden vilket varit en framgång. Detta då många butiker gjort egna varianter rent utseendemässigt av nya Boot Bib.
– Allt görs här. Vi har möjligheten att vara ganska snabba när det kommer till custom designs och den görs i två storlekar för att fungera för alla skidåkare, alla åldrar.

Målgruppen för produkten är bred. Egentligen har alla som någon gång försökt trä på sig ett par kalla pjäxor anledning att testa Boot Bib, menar Persson. Samtidigt finns det några som borde vara lite mer intresserade än andra.
– Det kan vara junioren som behöver hjälp av sina föräldrar eller senioren som inte är lika rörlig längre. Det kan vara den avancerade åkaren som vill torka sin innersko och förlänga livet på sin pjäxa. Det kan också vara proffsåkaren med sina tighta pjäxor som inte vill byta ut sitt inkörda material, säger Persson. 

Redan nu har flera butikskedjor valt att ta in produkten i sitt sortiment samtidigt som många fristående också kommer att sälja Boot Bib. Med ett pris på 99 kronor till konsument hoppas man kunna ta fram en produkt som är enkel att merförsälja, med tanke på hur användbara de är.
– Om du köper ett par pjäxor för 5-6 000 kronor borde det vara enkelt att också sälja vår Boot Bib för att förlänga livet på dem.

Produkten kommer alltså att finnas för försäljning redan i vinter flertalet av våra butiker i Sverige, samt globalt, då försäljningen internationellt sker vi nuvarande distributionspartners som till exempel Montana international.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning

1 kommentar

Björn: Detta är väll Nike pegasus 3 med gtx? Nyhetsvärdet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206