Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

Svenskbaserade stöveltillverkaren Polyver gör om rejält nu till hösten. Ny produkt och storsatsning på svensk produktion i jämtländska Pilgrimstad, nära Östersund.

Publicerad

Steve Dutton, Polyver.

Det är storstädning och nysatsning på samma gång på familjeägda Polyver. Ny produkt i pipeline på väg ut i dagarna, ny logga och så en uppgraderad maskinpark för att öka produktionskapaciteten i den svenska fabriken. En stor skillnad i aktivitetsnivå och framåtanda jämfört med förra året, 2020.
– Vi hade en dipp under pandemiåret 2020, främst för att vi var försiktiga i våra prognoser med hur många stövlar vi skulle producera, av osäkerhet på efterfrågan. Men nu tar vi tillbaka det vi tappade då och har haft en bra tillströmning av förorders, berättar Steve Dutton, senior vice president, på Polyver.
Polyver har för första gången på 15 år utvecklat sin klassiska stövel och gjort ett omtag när det gäller funktion och design. Ett omtag som är baserat på kundundersökningar och synpunkter från ÅF-nätet om hur de skulle vilja att modellen skulle kunna utvecklas. Polyverstöveln är främst känd för att både vara lätt och samtidigt klara extrem kyla, ner till 40 minusgrader. Men enligt Polyvers egen analys används de till stor del av folk som väldigt sällan vistas i sådana miljöer. Därför är den nya kängan tunnare i skaftet för mer flexibilitet och den främsta isoleringen har lagts nere i fotdelen. Den har även en markerad klack och en "nosdel" bak för att lättare kunna kliva ur. Förändringen syns även i den nya loggan, där nu isbjörnen har bytts ut mot en svensk brunbjörn.  

Den nya stövelversionen som lanseras nu i september.

Är det inte en risk att ersätta en så klassisk modell med något annat?
– Jo, det är en risk, men en medveten risk som vi tar. Det ligger väldigt mycket förarbete bakom, och vi har haft referensgrupper både från slutkonsumenter och från återförsäljarhåll som har kommit med input. När vi visade upp den nya modellen och frågade våra samarbetspartners vilken de helst skulle vilja köpa in så valde i princip alla aktörer den nya modellen, så vi tror väldigt starkt på den produkten.

Bakom konceptet står tekniken Cli-tech, som möjliggör att tusentals små luftbubblor injiceras i Polyvers egen polyuretan-blandning. Det är luften som ger värme. Råvaran köps in från europeiska leverantörer och Polyvers ambition just nu är att lägga sig så nära slutkund man kan med hela produktionskedjan. Deras främsta marknad är Norden.
– Vi ökar just nu kapaciteten i PiIgrimsstad och har köpt in en till maskin, så vi kan gå upp i antal skift. Just nu rekryterar vi fler medarbetare. Vi tror på lokal produktion och "made in Sweden"-associationen är en stark kvalitets- och köpfaktor bland konsumenterna. Dessutom vill vi kunna ha full kontroll över hela kedjan och det får vi om vi producerar själva.

Nya loggan, isbjörnen har blivit en brunbjörn.

Kommer ni rikta er till delvis andra återförsäljare nu i och med modellskiftet?
– Nej, vi kommer ha samma återförsäljarnät som idag. Vi har gått igenom en omfattande re-branding-process den senaste tiden och sådana processer kan förstås vara stökiga, men vi har fått bra respons från återförsäljare och partners om vår nya inriktning, så nu när den nya modellen ska lanseras är vi väldigt förväntansfulla och ser med spänning fram emot lanseringen, avslutar Steve Dutton.   

*I Sportfack nr 9 som ligger ute hos prenumeranterna nu från 21/9, 2021, har vi tema Made in Sweden.      

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning

1 kommentar

Björn: Detta är väll Nike pegasus 3 med gtx? Nyhetsvärdet?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206