Sportbutik nominerad till Stora turismpriset

När region Västmanland nominerade sitt bidrag till Stora turismpriset valde de en butik. Grundaren och vd:n Per Fredin berättar om hur de har lyckats kombinera försäljning med både upplevelser och konferenser.

En sport- och outdoorbutik i Västerås har nominerats till Stora turismpriset. Tillsammans med aktörer som Gröna lund, Medeltidsveckan och Ishotellet i Kiruna, är de nu med och hoppas på att bli tilldelade utnämningen som har delats ut av Tillväxtverket sedan 1994. Vinnaren utses den 24 november.
– Det här är väldigt roligt och hedrande. Ser man till vår verksamhet så är det här ett kvitto på att vi jobbar åt rätt håll, säger Per Fredin, vd och grundare till Aktivt uteliv.
Verksamheten innefattar inte bara en butik. Sedan 2019 har företaget tagit över den klassiska Björnögården utanför Västerås, en friluftsgård, stugby och konferensanläggning. Parallellt med butiken så erbjuder de numera produktuthyrning, testning av kajak och cykel, reparationer, kurser – och så konferens och camping.
– Vi brukar säga att vi tjänar pengar på våra kunder i fem led. Man kan komma och gå en kurs om man är helt ny, man kan hyra utrustning, man kan köpa utrustning och man kan serva sin utrustning hos oss. Och alla våra kunder jobbar någonstans, då kan de komma hit på konferens. Det blir lite skillnad i intäktsflödet mot en vanlig sportbutik, säger Per Fredin.  

Att det blev just Aktivt uteliv som tog över Björnögården är ett resultat av många års samarbete mellan företagen. Som fristående sportbutik använde de sina breda ämneskunskaper som konkurrensfördel, och valde tidigt att satsa på kurser för att kunna erbjuda sina kunder ett mervärde. Kurserna förlades på Björnögården. När gårdens gamla ägare ville gå vidare så kom erbjudandet.
– De tyckte att vi skulle passa som handen i handsken, men initialt var jag ganska skeptisk. Det förstår jag inte i dag. Den gamla ägaren var framsynt och vi har förvaltat det här på bästa sätt, säger Per Fredin. 

Nyckeln till framgången menar Per Fredin är kundvården. De erbjuder uthyrning av både sup, kajak, cykel och friluftsutrustning, och det de hyr ut återfinns i försäljningssortimentet. De förvaltar sin kundkontakt i så många led att resultatet i slutänden blir lojala kunder.
– Att bygga förtroende och vårda kunderna tror jag att många butiker kan bli bättre på. Tänker man ett varv till så har vi verkligen hittat det. Varför skulle man köpa sin kajak eller cykel utan att ha möjlighet att testa den först?

Text: Elinor Karlin