Nystartat sportvarumärke tänker grönt längs hela linjen

Nystartat sportvarumärke tänker grönt längs hela linjen

Hållbarheten ligger i fokus bakom nya sportvarumärket Winqs Sport, som vill nå högsta nivån inom området gröna sportprodukter. I vår släpps bland annat en löparsko med sulor gjorda av ricinolja. "Det måste vara högpresterande", säger grundaren Jan Kratochvil, som tidigare arbetade på Salming.

Publicerad

Löparskor gjorda av ricinolja, släpps våren 2022.

Löparskor gjorda på ricinolja och träningströjor i eukalyptusfibrer. Sportfack fick in ett tips om nystartade Winqs, ett varumärke som hävdar sig vara världens första sportvarumärke som tillverkar alla sina produkter av biobaserade eller återvunna material.
– Vi hoppas kunna ersätta alla de konventionella produkter och material som finns ute på marknaden. Vi vill trigga kunderna att ifrågasätta de budskap som kommer från de stora producenterna, säger Jan Kratochvil, en av de två grundarna till Winqs. 

De första produkterna lanseras nu i oktober. Då kommer bland annat en löpartröja producerad i lyocell, ett material som utvinns ur eukalyptus. Den kompletteras med en vattenflaska och en sportbag i återvunnen plast. Men det här är bara en förberedelse inför den större lanseringen som kommer under våren. Då väntas en löparsko, med sulor från Michelin, tillverkade av ricinolja och återvunnet gummi.
– Vi vill nå de riktigt dedikerade löparna, de som har många skor och som är engagerade. Då kan vi inte lansera ännu en ekovänlig sneaker, som ser ut som en löparsko. Det kommer inte att fungera. Det måste vara högpresterande löparskor, säger Jan Kratochvil. 

En av grundarna, Jan Kratochvil.

Jan Kratochvil och hans medgrundare Marek Brincil är från Tjeckien, men har arbetat en period för svenska Salming. Winqs kommer att drivas från Berlin, men marknaden kommer till en början att fokuseras på DACH-regionen (tyskspråkiga länder i Europa) och Skandinavien. Försäljning kommer att ske både genom egen sajt och genom återförsäljare. Målet är att att alla produkterna från varumärket ska hålla en hög klimatneutral standard.
– Vad som saknas på marknaden är ett märke som kan täcka alla kategorier, från skor till sportaccessoarer. Vi är förmodligen lite radikala, men jag skulle hellre kalla oss konsekventa, rent hållbarhetsmässigt, säger Jan Kratochvil. 

Materialen som används är två till fyra gånger så dyra att producera jämfört med konventionella metoder på marknaden. Prismässigt hoppas han ändå att produkterna ska kunna konkurrera, skon kommer till exempel att kosta mellan 130-150 euro.
– Vi måste hålla marginalerna hälsosamma. Vi är medvetna om att vi börjar med lågt hängande frukter.  
Nästa grej att lansera blir en sportstrumpa, gjord på sjögräs i stället för plast. Textilierna till produkterna produceras i Europa, men den återvunna plasten kommer från Sydostasien. Råmaterialet är återvunnen plast som samlats in från haven.
– Den senaste 50 åren har de högteknologiska industrierna förflyttats till Asien och fabrikerna i Europa kan inte längre producera avancerade löparsulor. Det är också där som materialen finns, avslutar Jan Kratochvil. 

Text: Elinor Karlin

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206