Efter besparingarna: Nu gör Björn Borg rekordresultat

Björn Borg gör rekordresultat i sin kvartalsrapport, efter ett turbulent 2020 med minussiffror och nedskärningar. Detta främst tack vare en stark onlineförsäljning. "Det finns inga korta förklaringar", säger vd:n Henrik Bunge.


Efter besparingarna: Nu gör Björn Borg rekordresultat
Vd Henrik Bunge. Foto: Tommy Jeppsson

Från nedgång till supervinst. Björn Borg har gjort ett rekordår där det andra kvartalet 2021 visar på ett positivt rörelseresultat på 19,3 miljoner svenska kronor. Förra året var siffran –13,4 miljoner under samma period.
– Det här är resultatet av flera års fokus på onlineförsäljning, kommunikation och sociala plattformar. Vi har gjort en fin Q1 och en fin Q2, men det är sällan det finns några korta förklaringar eller mirakel, det är ett starkt team som jobbat under många år, säger Henrik Bunge, vd på Björn Borg. 

Det som främst har lyft är onlineförsäljningen. Företaget meddelar i sin kvartalsrapport att nu mer än hälften av försäljningen sker online, både genom retailpartners och via Björn Borgs egna kanaler. Sportkläder är den kategorin som främst har lyft företaget, med en försäljningsökning på 18 procent under andra kvartalet. Samtidigt minskade skoförsäljningen med 39 procent.
– Vi frågar 300 konsumenter varje vecka och ser att vårt varumärke blir starkare och starkare. Det är tack vare vårt fokus på hur vi kommunicerar. Vi vill inspirera människor till att träning ger så mycket mer än att bara bli mer vältränad: att bli bra på något annat, leva längre, bli gladare, säger Henrik Bunge.  

Men resultatet kan inte bara förklaras av bättre försäljning. Under början av pandemiåret 2020 såg det inte alls lika ljust ut. Ett sparpaket lanserades och ett flertal personer fick sägas upp från huvudkontoret i Solna. I delårsrapporten meddelar Henrik Bunge att man stängt fyra konceptbutiker i Sverige och i Holland, även om butiksförsäljningen nu visar på återhämtad lönsamhet.
– Tittar man på kostnadsbilden så påverkar det här såklart. Vi var tvungna att justera våra kostnader när intäkterna föll kraftfullt. Men vi har aldrig sålt så mycket som  i år. En del av det vi gjorde förra året i form av besparingar, det tar vi med oss in i framtiden.  

Företagets tyska marknad ökade med 136 procent, medan den svenska marknaden krympte något, vilket förklaras som ett resultat av försenade inleveranser. I nuläget är leveransflödet stabilt, menar Henrik Bunge, som dock ser vissa framtida problem kopplat till bland annat ett covidutbrott i kinesiska hamnar.
– Vi ser att den svenska sporthandeln mår jättebra. Det finns en underliggande tillväxt och folk köper mer sportprodukter. Sedan tror vi kanske att fysiska butiker får ge vika för e-tailers, så kan det vara fortsatt, säger Henrik Bunge. 

Text: Elinor Karlin