Brooks störst i världen på löparskor

Brooks störst i världen på löparskor

Nike, Asics och Adidas har omväxlande varit nummer ett inom försäljning av löparskor i världen sedan årtionden. Men en förskjutning av maktbalansen har nåtts under första halvåret 2021. Brooks är nämligen nummer ett i världen inom en kategori löparskor.

Publicerad

Enligt en undersökning gjord av statistikföretaget NPD och publicerat på forbes.com var Brooks det varumärke som sålde flest löparskor inom kategorin dam januari-juni 2021. Dessutom visar NPD:s undersökning att det Seattle-baserade varumärket just nu har ett momentum och menar att Brooks kommer att dra ifrån både Nike och Adidas under resten av 2021. Nyckeln menar Brooks företrädare är att varumärket fokuserar helt och hållet på löpning.

Dan Sheridan, vice vd och operativ chef hos Brooks:

– Det var ganska unikt för 20 år sedan att enbart fokusera på löpning. Vi såg en lucka på marknaden för ett varumärke som ville satsa på löparskor i premiumsegmentet. Den luckan gick vi in i och vi har behållit det foksuet och expanderat byggt vidare under 20 års tid. 

Försäljningssiffrorna för de första sex månaderna 2021 visar att Brooks under perioden haft en tillväxt på grymma 88 procent inom kategorin löparskor i premiumsegmentet för kvinnor. Idag utgör damskor 58 procent av Brooks totala omsättning. Modellmässigt är det framför allt Ghost 13 och Adrenaline GTS 21 som säljer bäst, så bra att de finns med på topp-10-listan för världens mest sålda löparskor inom premiumklassen första halvåret 2021.

Brooks vice vd poängterar att anledningarna till Brooks framgångar inom kategorin dam är just att de satsat på premiumskor. I NPD:s sammanställning är snittpriset ut för löparskorna 63 dollar. Brooks skor inom kategorin har ett snittpris på 100 dollar. 

– Just att vi satsat enbart på premiumskor gör att vi toppar inom damkategorin.

Sheridan menar också att försäljningsframgångarna vad gäller damskor är ett resultat av att Brooks tänkt omni. När konkurrenter satsat hårt på att sälja direkt till konsument från sina egna webbshopar har Brooks istället valt att uppvakta fysiska butiker på alla nivåer. Från de fristående, erfarna löparbutikerna dit trogna kunder återkommer för varje nytt löparskoköp, till att jobba kontinuerligt för att komma in på alla de viktiga kedjorna. På varje enskild internationell marknad. Det har gett resultat, menar Brooks vice vd. Inom corebutiker specialiserade på löpning är Brooks numera nummer ett världen över, säger han.

En bonus för Brooks har även varit att, när de kvinnliga konsumenterna väl hittat till Brooks skor, är de ofta nyfikna på att testa varumärkets löparkonfektion och Brooks löpar-BH. Det sistnämnda har gjort att Brooks idag är marknadsledande på BH speciellt framtagen för löpning, med en andel på 60 procent enligt Sheridan.  

Sheridan poängterar också att Corona påverkat försäljnignen för löparskor positivt och den redan löpande Brookskunden under pandemin har "levlat" upp och köpt finare skor eftersom dessa konsumenter tar sin träning på allt större allvar.

I dagsläget finns 70 procent av Brooks försäljning i USA. Brooks vice vd säger att bolaget har för avsikt att se till att öka omsättning i Europa och tror på en 40 procentig ökning för Europaförsäljningen totalt 2021. Dessutom kommer Brooks att lanseras på den lukrativa Kina-marknaden 2022. Försäljningsframgångarna för varumärkets löpar-BH:s har dessutom gjort att Brooks kommer att satsa på ännu mer konfektion för både män och kvinnor framöver.

Brooks är idag marknadsledande på BH speciellt framtagen för löpning, med en andel på 60 procent.

Sheridan understryker att Brooks kommer att fortsätta som tidigare, att fokusera enbart på löpning och avslutar: 

– Vi vaknar varje morgon och tänker på löpning vilket jag tror är jag tror är en konkurrensfördel. Jag älskar att se att en konkurrent spenderat 50 miljoner dollar på ett europeiskt fotbollslag eftersom det är 50 miljoner dollar de inte spenderar på löpning.

Brooks försäljning på den skandinaviska marknaden utgör inget undantag. Här har 2021 varit minst lika framgångsrik. Bolaget som distribuerar Brooks i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen, Brooks Scandinavia startades 2018 och leds av Erik Nystedt. Erik, en av de mest rutinerade i löparsko-Sverige, med 22 år inom Asics, har med sitt skandinaviska team tagit Brooks från klarhet till klarhet även i Norden.

För två års sedan, 2020 omsatte Brooks Scandinavia 101 miljoner kronor, 2021 ser ut omsättningen att landa på 140 miljoner och när jag frågar Erik om hur prognosen ser ut inför 2022 svarar han:

– Vi ökar ungefär lika mycket som 2021, 40 procent. 

Det gör att Brooks Scandinavia ser ut att passera 200 miljoner nästa år. En galet bra utveckling. När Sportfack frågat runt hos corebutiker inom löpning så är det ofta just Brooks som nämns som det märket som både butikspersonal och slutkonsumenter håller högst. 

Även om Erik inte vill tala om några vinstsiffror så berättar han att efter ett par investeringsår så har bolaget nu vänt till vinst.

Är ni inne i de butiker och kedjor som ni önskar?

– Ja, vi är där vi vill vara kedjemässigt. Vad gäller corebutiker – i stort sett, svarar Erik. 

De populäraste Brooks-modellerna är Ghost, Adrenaline GTS, Glycerin och Glycerin GTS och vad gäller modeller med kolfiber i sulan så har hypen nått en platå efter den stora hypen för ett drygt år sedan, menar Erik.

– Intresset är fortfarande stort och ökande men marknaden är lite mättad pga modeller från alla stora leverantörer i kombination med brist på lopp under pandemin. Men det kommer successivt öka i takt med att mer lopp kommer att arrangeras, siar Erik.

Vilka miljöinitiativ gör Brooks framöver?

– Ghost 14 är idag koldioxidneutral och just hållbarhet kommer Brooks att jobba vidare med. Företaget har skrivit under och deltar aktivt i The Climate Pledge (med Amazon, Microsoft och andra stora amerikanska bolag) där Brooks siktar på att vara koldioxidneutrala senast år 2040 vilket är tio år före Parisavtalets mål.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Full sula framåt för Vibram

1 kommentar

Sture Erkselius: Kan man köpa Vibramsulor till CrispiHunter kängor i Sverige och låta en lokal skomakare sula om dom eller måste dom skickas till Italien för omsulning ?

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206