Uthusets event bygger både varumärke och bransch

När stora branschmässor har det kämpigt skapar alerta butiker tillsammans med varumärken publika event. Sportfack kikade närmare på Uthusets populära vårevent Fair Enough som blivit en anledning till bolagets fina försäljning och även bygger outdoorbranschen.

Veporna vajar i blåsten och Jocke Sundberg och kollegorna har stuvat in de sista delarna av eventet Fair Enough i ladan i Skärstad där friluftsbutiken Uthuset huserar. Under tre majdagar har 450 besökare (i corona-säkrade slotar) klämt på vårens nya outdoorprylar från bland andra Fjällräven, Primus och Thule, testat adventurecykling med övernattning och haft fotoworkshop med den välkände friluftsfotografen Serkan Günes. Att locka nästan 500 personer till småländska skogen i svala april är starkt gjort och bygger på ett stort mått av rutin.

Efter många år på välkända Getout.se i Bodafors och ett par år på Outnorth i Kalmar kände Jocke att det var dags för ett eget projekt igen. År 2016 hittade han den stora ladan med den enorma, fasta tältutställningen som finns på övervåningen och som numera är välkänd i friluftskretsar. Redan året efter var Uthuset igång efter en renovering och samma år hölls Fair Enough för första gången. I den har Uthuset skapat en klassisk win-win-lösning för butik, bransch och slutkonsument. Kunderna får en första titt på säsongens produkter, branschen en chans att möta slutkonsumenten och bygga sina varumärken och Jocke får både försäljning och det han tycker är toppen: träffa slutkonsumenterna. Eventet tillsammans med butiken har gjort att bolagets ekonomi ökat för varje år.

Uthusets event bygger både varumärke och bransch
Eventbesökarna kunde bland annat delta i guidad adventurecykling. Foto: Anders Blomster, By the way.

– Vissa varumärken och produkter har fördubblat sin försäljning i flera år,  säger Jocke och poängterar att deras satsning på en en rejäl butik får folk att åka långt för att klämma på outdoorprodukter i premiumsegmentet.

– En helg kan vi ha kunder från Falkenberg, Helsingborg och Eskilstuna. Vi älskar det fysiska mötet, inte bara när det är mässa, och därför måste vi nog fixa en bättre parkering. Men för att mer än dubbla besöksantalet till nästa år tror jag ärligt talat inte att vi behöver göra så mycket. Det räcker med att pandemin ger vika, säger Jocke när jag frågar om hur mässan kan byggas ut.

Uthusets event bygger både varumärke och bransch
Friluftsfotografen Serkan Gunes bjöd på workshops. Foto: Anders Blomster, By the way.

– Intresset är brett hos besökarna som vill träffa leverantörerna från sitt eget favoritmärke. Sedan ligger produkter för att sova och äta alltid högt på intresselistan. Prylarna för bikepacking och cykeltouring var för många ett nytt, oväntat och lite spännande inslag i vårt sortiment. Min egen favoritprodukt är taktält, säger Jocke som belräftar att Uthusets andra event fortsätter.

– Ja vårt höstevent Köldknäppen som vi arrangerat i några år fortsätter i höst. Den är lite mindre omfattande än Fair Enough. Än så länge, avslutar han lite mystiskt.

Uthusets event bygger både varumärke och bransch
Uthusets enorma tältexpo är känd över hela friluftslivs-Sverige. Foto: Anders Blomster, By the way.

Relaterat företag i Sportregistret

  • PowerFactory Nordic

    PowerFactory Nordic är ett grossistföretag som distribuerar tillbehör, reservdelar och personlig utrustning inom kategorierna; Cykel, Moped, Mc, MX & ATV. Med fokus på kända varumärken, samt flertalet starka agenturer i portföljen.