Sandqvists nya nisch: ryggsäckar för dagsturer

Väskvarumärket Sandqvist har tidigare haft en utpräglad urban stil, men nu lanserar de en serie vandringsväskor, bland annat en ryggsäck på 40 liter.


Sandqvists nya nisch: ryggsäckar för dagsturer
Stora ryggsäcken Mountain Hike, 40 liter.

I stadsmiljön finns det två märken som har dominerat på ryggarna de senaste åren; Fjällräven Kånken och Sandqvist. Nu hakar Sandqvist på outdoortrenden och vill ta sig ut från city och möta naturen med en ny serie väskor och ryggsäckar, som är tänkta för kortare dagsturer med högre funktionsgrad men med bibehållen modegrad. I serien, som lanseras ned start idag, finns bland annat midjeväskan All Terrain, rolltopmodellen Forest Hike och 40-litersryggsäcken Mountain Hike – med midjebälte. En rygga som klarar av ett par dagars vandring med tältövernattning.      
– Jag älskar naturen och tillbringar så mycket tid som möjligt utomhus. Jag fiskar, vandrar, åker skidor, plockar svamp eller bara går på en picknick med min familj. Jag är superstolt över de nya väskorna och det har varit väldigt roligt att utveckla dem. Sedan de första proverna kom har jag tagit dem på flera vandringar och skidresor, och är väldigt nöjd med hur de har blivit, säger grundaren Daniel Sandqvist.
– Väskorna är tekniska och bekväma, hållbara och mångsidiga. De har alla de funktioner jag behöver, oavsett om jag är i stan eller mitt ute i ingenstans. Och sist men inte minst, de ser bra ut. Jag antar att cirkeln är sluten, fortsätter han.

Sandqvists nya nisch: ryggsäckar för dagsturer
Midjeväskan All Terrain.

Samtliga modeller kommer att finnas i två färger. En i klassisk arméinspirerad Trek Green, med accentfärger (ska påminna om gulnande löv). Och en svart version med detaljer i en mörklila nyans.
Väskorna kommer att säljas i Sandqvists flaggskeppsbutiker, online och hos utvalda återförsäljare.
Prisnivån för konsument ligger i spannet 795-2 995 kronor.