Tio konsumenttrender 2021

Foto: Pexels

Tio konsumenttrender 2021

Varje år identifierar analysföretaget Euromonitor International ett antal konsumentmönster och beteenden som förväntas få genomslag under det kommande året. Här är 10 trender i pandemins kölvatten som påverkar sporthandeln på ett eller annat sätt 2021.

Publicerad

1. Business med ett högre syfte
Konsumenterna vill att företagen bryr sig, och inte bara tittar på intäkter. De uppfattar inte längre företagen som enbart vinstdrivna enheter, utan mer som samhällsaktörer. Företag och varumärken får gärna anamma en värdedriven ekonomi och ha som målbild att göra världen bättre. Ett tecken på denna utveckling är att 14 ledande företrädare från gigantbolag som Danone, Philips, L'Oréal och Mastercard skrev under ett öppet brev i augusti 2020, ihop med organisationen Leaders on Purpose, om att skapa en ekonomisk plan för att bygga en "bättre värld".
Siffran: 69 procent av de tillfrågade experterna tror att konsumenterna kommer vara mer engagerade i hållbarhetsfrågor efter corona än före. 

2. Vi har blivit bekväma
Pandemin har gjort konsumenterna bekväma när många kunnat styra sina liv från myssoffan. Att hoodien blev utsedd till Årets julklapp 2020 av Svensk Handel Stil är ingen slump. För handlarna gäller det att skapa enkla, intuitiva och sömlösa shoppingupplevelser, oavsett kanal. Yngre konsumenter föredrar digitala interaktioner (tänk AI och chatbots), medan äldre konsumenter föredrar att prata med en säljare. Köbildning är dock inget alternativ, varken i butik eller online.
Parallellt finns en längtan att kunna utföra alla sina ärenden och butiksbesök under en och samma eftermiddag (igen).
Siffran: 68 % av konsumenterna över 60 år föredrar att tala med en säljare IRL.

Foto: Pexels

3. Ute istället för inne
Inomhusvistelser har förknippats med hälsorisker. Istället har frihetskänslan och hälsofördelarna gått att hitta utomhus. Fritid och rekreation har hamnat i centrum. Fritidshus och hundvalpar har i princip fått en fördubblad prislapp och vissa överväger till och med att flytta från tätbefolkade städer till landsbygdsområden. Det här har märkts tydligt inom sporthandeln också, där vandring, matlagning utomhus, golf, cykel med mera har boomat. Drömmarna har funnits i skogen, vid havet eller fjällen. Och även i ute- och hemmagymmet.  
Siffran: 52 % av de tillfrågade konsumenterna arbetspendlade fem dagar per vecka i början av 2020. Samtidigt anser de flesta att jobba hemma kommer bli en långsiktig trend.

4. Lever i gränslandet
De digitala verktygen har verkligen fått genomslag fullt ut under pandemin, så pass att gränserna suddas ut mellan IRL och digitalt. Virtuella PT:s, träningsprogram och appar har blivit vardag. För varumärkena och leverantörerna är det förstås ett effektivt sätt att kunna samla in jnformation och data som kan vaskas ner till viktig kunskap om konsumenterna. Genombrottet för virtuell golf är till exempel är ett slående exempel och att "zwifta" har blivit ett verb (populär cykelträningsapp) säger en hel del om samtiden. 
Siffran: 87 % av konsumenterna äger numera en smartphone

5. Egentid är högvaluta
Livet är som ett Teamsmöte. En katt flimrar förbi, någon familjemedlem plockar disk i. bakgrunden. Hemmet har blivit arbetsplats. Flexibilitet är ordet. Baksidan är ett liv där allt tenderar att flyta ihop: jobb, fritid och familj. Egentid har för många blivit en väldigt eftertraktad målbild, och kan vara ett begrepp att visualisera och leka med i marknadsföring och kampanjer. 
Siffran: 51 % av konsumenterna väljer "tid för mig själv" som en topp 3-punkt på frågan om de viktigaste livsprioriteringarna. 

6. Stort sug efter det äkta och korrekta
Konsumenterna är trötta på desinformation och trolltrådar. Desinformation skapar förtroendekris och minskad tillit. Här kan företag och varumärken ge konsumenterna en röst och till exempel pressa de sociala plattformarna på att rätta till felinformation och grova sakfel. The North Face´ och Patagonias annonsbojkott av Facebook under Trump är ett lysande exempel, som säkert fick många konsumenter att applådera.
Siffran: Nästan 30 % av konsumenterna är aktivt involverade i politiska och sociala frågor.

7. Säkerheten först 
Rädslan för virusinfektioner och en ökad hälsomedvetenhet i stort ger en efterfrågan på hygienprodukter och driver konsumenterna mot kontaktlösa betalningar à la blipp. Det här spiller även över på andra områden, efterfrågan på säkerhetslösningar som NFC-chipp i sporthjälmar (från svenska Twiceme) har till exempel ökat under corona och företag som Polygiene (som erbjuder anti-virus och bakterielösningar för bl a sportkläder) har haft en guldtid.  
Siffran: 44 % av konsumenterna skulle känna sig bekväma med att ta emot varuleveranser via drönare eller robot.

Foto: Pexels

8. Boosta självförtroendet
Människan är inte skapt för ett liv i isolation och pandemin har bitvis gjort oss deppiga och självkritiska. Kanske till och grubblande.  Men här har sport- och outdoorbranschen verkligen straffsparksläge, eftersom vi vet att träning ger unga som gamla bättre självkänsla och en ökad grad av psykiskt välmående.   
Siffran: 73 % av konsumenterna bedömer att depression och nedstämdhet har en måttlig till allvarlig inverkan på deras vardag.

9. Osäkerhet om framtiden 
Konsumenterna är försiktiga och sparsamma. Ingen vet vart världen tar vägen. Vissa förlorar jobbet. Prisvärda produkter blir då ett attraktivt förstaval. Kanske till och med outlet-drivande. Samtidigt har ett aktivt liv fått högsta prio. Och mot lågpris står såklart aspekterna kring kvalitet och långsiktigt hållbar produktion. Så det är en tudelad bild. 
Siffran: 49 % av konsumenterna avser att lägga mer pengar på besparingar de närmaste 12 månaderna (i alla fall var svaret så i början av 2020).

10. Arbeta och träna överallt
Konsumenterna letar efter nya sätt att definiera början och slutet på sina arbetsdagar och letar praktiska lösningar. Hemmagymmen har exploderat. Men kanske att de vanliga gymmen efter corona även behöver installera kontorsplatser med uppkoppling och printmöjlighet, som typ Coffice. Eller som Scandics Downtown Camper-hotell med soffhäng och cyklar för utlåning/uthyrning .   
Siffran: (Bara) 59 % av konsumenterna känner idag att de har en strikt gräns mellan arbete/eller skola och privatliv.

Källa: Euromonitor International, översatt och sammanställt av Sportfack. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206