WRSD:s köp av Odd Molly – vd svarar

Odd Mollys mode ingår nu i den nya koncernen Nordic Fashion Tech Group.

WRSD:s köp av Odd Molly – vd svarar

We Are Spin Dyes förvärv av Odd Molly fick många att haja till i sportbranschen. De bägge varumärkena samlas nu under bolaget Nordic Fashion Tech Group. Sportfack fick tag i vd Andreas Andréhn för några frågor.

Publicerad

Genom en betalning med cirka 7,7 miljoner nyemitterade aktier i We Are Spin Dye (WRSD), vilket motsvarade ett värde om knappt 166 miljoner kronor baserat på en genomsnittskurs om 21:32 kronor per aktie, köpte WRSD Odd Molly innan påsk.

I förvärvet ingår även Used By, en marknadsplats för försäljning av secondhand märkesvaror med fokus på återvinning och återanvändning.

I ett pressmeddelande förklarade WRSD intentionerna med affären. Att avsikten med förvärvet, samt framtida förvärv, är att möjliggöra en fortsatt utveckling av en mer miljövänlig, cirkulär och hållbar värdekedja för både kläder och textilier.

I och med förvärvet skapas en ny koncern berättar Andrehn och WRSD avser byta namn till Nordic Fashion Tech Group ("NFTG") fortsatt noterad på NGM.

Sportfack fick tag i WRSD vd Andreas Andrehn som dock var fåordig med kommentarer till Odd Molly-köpet.

Hur kommer ni göra framöver med till exempel hur personal kommer att arbeta ihop och annat praktiskt?

– Vi är väldigt glada och exalterade över att vi har fått den här möjligheten och vi ser stor potential framåt. Eftersom tillträde inte sker fören senare i vår får vi lov att återkomma med en detaljerad plan när det sker. 

Vilka är de viktigaste synergierna framöver menar du?

– De viktigaste synergierna som vi ser är möjligheten att inom en koncern konsolidera och effektivisera hållbara cirkulära strategier, implementera nya innovationer och kommersialisera dessa direkt inom koncernen. 

Blir du vd för den nya företagsgruppen?

– Jag är vd för WRSD idag och när det blir aktuellt med tillträde till Odd Molly och bildandet av Nordic Fashion Tech group så kommer det att kommuniceras exakt vad som gäller då. Tydligare än så kan jag tyvärr inte vara i det här läget.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206