Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund

Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund

Sverige var en gång bäst i klassen på textil. Nu är det inte mycket kvar av kunskap och egen produktion. Woolpower gör tvärtom och bygger ut med ny fabrik i Östersund.

Publicerad

Woolpowers vd Linus Flodin.

Jämtländska företaget Woolpower förbereder just nu sin största satsning någonsin: En ny fabrik på 10 000 kvadratmeter i Östersund. Den nya fabriken blir dubbelt så stor som den de har idag.
Företaget har som affärsidé att producera sina plagg på hemmaplan och har sett en ökad efterfrågan. Istället för att lägga ut produktionen i andra länder eller bygga ut den befintliga fabriken, väljer man istället att slå på stort och bygga en helt ny, med start nu i april.    
- Vi går mot strömmen när vi behåller produktionen i Sverige. Vi är en av få kvarvarande textilfabriker i hela landet och den enda av vår storlek. Alla våra kläder sys i Sverige och Östersund, så har vi gjort sedan starten 1969 och vi är stolta över att fortsatt ha vår produktion här, säger Linus Flodin, vd Woolpower. 

För dem var det självklart att behålla produktionen lokalt i Östersund. Något annat hade stridit mot Woolpowers egen värdegrund. De menar att de genom att ha hela produktionen under samma tak kan skapa färre led i produktionskedjan, vilket bidrar till en mer hållbar produktion. Men det finns också ett annat, praktiskt skäl. Östersund är en kommun som, enligt Woolpower, satsar på att skapa bra förutsättningar för företagande.
– Östersund är en kommun med framåtanda, och ett miljö- och hållbarhetstänk som går i linje med vårt. De som bor i Östersund har en långtgående kunskap om hur man klär sig vid kallt väder, det skapar trovärdighet för oss som arbetar med att sprida värme. För oss känns det helt rätt att fortsätta ha kvar vår produktion här och på så vis bidra till en ökad tillväxt i kommunen, säger Linus Flodin. 

Förhoppningen är att produktionen i den nya fabriken ska vara igång om ett år, våren 2022.  

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206