Salming kliver in på padelcourten

Padel är hetare än solen på Gran Canaria. Och nu ger sig ännu en spelare in i kampen om försäljningen. Svenska Salming, med välkänd kompetens inom flera indoorsporter, gör comeback med komplett padelkollektion.

Handboll, squash, volleyboll och inte minst innebandy. Salming sports har de senaste 25 åren samlat på sig en bred erfarenhet av  produktutveckling för en mängd bollsporter. Nu har turen kommit till padel. Man testade med en sko för några års sedan men nu blir det en komplett kollektion. En nyhet är att det den här gången är ett externt bolag, Malor International som drivs av Rikard Jonsson och Christer Lundgren, som håller i satsningen samt äger rättigheterna för Salming padel. Rikard har arbetat länge på Salming och är därför trygg i projektet, säger han till Sportfack.

Salming kliver in på padelcourten
Rikard Jonsson, Salming Padel.

– Efter 22 år på Salming har jag byggt upp nätverk, både här i Sverige vad gäller design och produktutveckling och i Asien vad gäller tillverkningen av skor och racketar, säger Rickard som berättar att padelsatsningen blir en kombo därefter.

Textil, racket, skor och tillbehör utvecklas dels av Salming i Askim. Dessutom har Rikard plockat in designers som tidigare arbetat med den nu nedlagda hockeysatsningen. 

Covid ställde till det med produktionen under 2020 säger Rikard men nu är nästan hela kollektionen producerad vilken kommer levereras i flera steg under 2021.

– Vi kommer lansera ett produktområde i taget. Skorna är insådda i Sverige och kommer levereras i juni och juli månad tillsammans med bollar. Textilen, som tillverkas i Turkiet kommer under sommaren och i september, levereras racketar och väskor, säger Rikard och beskriver en komplett kollektion.

Skorna finns i två herr– och en dammodell, textilen blir upp till åtta plagg för herr och dam i olika färgkombos och racken blir även dem något för alla typer av spelare. 

– Det blir mellan sex och tio olika racket, för juniorer, nybörjare till toppspelare. Dessutom är ambitionen att kunna erbjuda customtillverkade racket som man jobbar inom ishockeyn, där material och egenskaper anpassas efter spelstil, säger Rickard och  berättar hur man tänker kring marknadsföringen av Salming padel. 

Salming kliver in på padelcourten
Salmings padelkollektion innehåller cirka åtta plagg för både herr och dam. Bollfickan på damkjolen är en smart detalj.

– Vi har signat två WPT-spelare, en herr- och en damspelare, bägge på topp 100-listan. Förutom PR kan de också hjälpa oss med feedback för framtida produktutveckling. Dessutom har vi skrivit ett avtal med Hugo Cases, tidigare topp-6 i världen som idag jobbar som instruktör för några av de bättre spelarna i världen och som även är en känd produkttestare. Där Hugo stannar till i världen med sina kurser, om det så är Acapulco eller Stockholm, så är vi där från Salming och kopplar på ett event för att bygga varumärket. 

Rickard menar att Salming, även med all konkurrens som finns inom padeln, har alla möjligheter att växa till sig inom sporten. I Sverige absolut men även internationellt.

– Varumärket Salming är starkt etablerat idag. Utan att vi dragit igång har jag redan fått mejl från Ecuador och Nya Zeeland där folk undrar när vi släpper produkter för padel. Varumärket finns idag i 68 länder  över hela världen och feedbacken vi får nu är att det inte bara är Sverige som boomar. Framför allt växer Danmark och Norge i Norden. Liksom länder som har långa traditioner inom tennis, som Polen, Tyskland och Schweiz.