Loppfeber i Sverige: Försäljningsrekord av Vasaloppets 100-årslopp & Lidingöloppet ökar med 200%

TCS Lidingöloppet lägger till en vecka och arrangerar nu 13 olika lopp i följd hösten 2021.

Loppfeber i Sverige: Försäljningsrekord av Vasaloppets 100-årslopp & Lidingöloppet ökar med 200%

Två av Sveriges – och världens största arrangemang inom motionslopp – ökar ytterligare. När Vasaloppet fyller 100 år såldes startplatserna rekordfort. Lidingöloppet å sin sida arrangerar i höst 13 olika lopp under två veckor för löpare – och cyklister.

Publicerad

Det finns inget stopp när det gäller att arrangera lopp i Sverige. Pandemin stoppade vissa lopp 2020 men öppnade samtidigt för kreativa digitala lösningar. Och efter sommaren 2021 och 2022 gör arrangörerna sitt yttersta för att ta igen förlorade inkomster från löpare, cyklister, simmare och sponsorer- Det visar sig när två av världens största arrangemang nyligen släppte nyheter för sina respektive event. 

I söndags öppnades anmälan till Vasaloppets vintervecka 2022 och Vasaloppet som söndag den 6 mars 2022 arrangeras för 100:e gången. Redan på morgontimmarna blev Jubileumsvasan fulltecknad och totalt tecknade 28 000 deltagare till något av loppen under vinterveckan 2022.

Totalt mellan den 25 februari och 6 mars arrangeras nu 12 lopp i olika längd och upplägg i Dalaskogarna.

Sommarens lopp är dock fprtfarande i farozonen. När det gäller Vasaloppets sommarvecka med lika många lopp inom löpning och cykel så meddelar arrangören på sin hemsida att information "kommer att ges i juni 2021."

På Lidingö utanför Stockholm är Vasaloppets loppkollega Lidingöloppet dock hoppfull om att kunna arrangera lopp, och mpnga sådana i september-oktober månadsskiftet 2021.Och Lidingöloppet tänker bli än bättre 2021 när man i år förlänger sitt arrangemang med en extra vecka. Hela 13 olika lopp kommer att arrangeras mellan den 24 september och 3 oktober. Förutom löpning kommer cykling också att avgöras på hösten då det populära terrängloppet Lidingö MTB flyttas från försommar till höst.

Dessutom kommer alla intresserade löpare som vill delta i TCS Lidingöloppet och Rosa bandet-loppet kunna springa de olika loppen på hemmaplan mellan den 1 och den 31 oktober som digitala lopp, meddelar arrangören IFK Lidingö.

TCS Lidingöloppet förlänger sitt tävlingsarrangemang och skapar TCS Lidingöloppsveckan för att öka säkerheten och tryggheten för löparna. Nya TCS Lidingöloppsveckan startar på fredag den 24 september 2021 med ett nytt femkilometerslopp, TCS Lidingöfemman och avslutas på söndag den 3 oktober med Rosa bandet-loppet. Huvudloppet, den klassiska tremilen, avgörs den 25 september, som vanligt sista lördagen i september. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Vi utvecklar nu TCS Lidingöloppet och startar nya TCS Lidingöloppsveckan under 2021. Det innebär att vi kan skapa säkrare och tryggare tävlingar för alla. Vårt mål är en kontrollerad löparfest för alla, elitlöpare och motionärer i alla åldrar, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Lidingöloppet har även säkrat ekonomin framöver då Tata Consultancy Services (TCS) dessutom nyligen förlängde avtalet med TCS Lidingöloppet och är titelsponsor för tävlingen i tre år till. Detta menar Lidingöloppet ska säkra arrangemanget som världens största terränglopp och möjlighet att erbjuda fina och säkra upplevelser för löparna och publiken även i framtiden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206