Icebug slopade marknadsavdelningen – ökade med 500 procent

Icebug slopade marknadsavdelningen – ökade med 500 procent

Svenska skovarumärket Icebug skruvade om strategin under corona och ökade säljet i egen onlinekanal med flera hundra procent.

Publicerad

Den klassiska kanalen med fysisk butiksförsäljning har delvis haft stora problem under coronapandemin med restriktioner och begränsat kundunderlag. Det har fått ett flertal leverantörer att ställa om till ökad digital försäljning i egna kanaler. Skoföretaget Icebug är ett av dem.
– Vi kommer alltid vara måna om våra återförsäljare, men vi har sedan länge sett att vi varit tvungna att göra ett skifte i hur vi ser på vår affär för att möta kundernas vanor. Istället för att göra det över några år, tvingades vi nu göra det blixtsnabbt. Det var förstås en utmaning, men resultatet av vårt arbete visar tydligt att det var rätt väg att gå, säger Marie Thomasson, head of demand på Icebug, i ett pressmeddelande.

Den kalla vintern som kom till slut, var till fördel för Icebug.

Icebugs egna siffror visar att man, precis som många andra varumärken, har haft en stark utveckling i sin egen onlineförsäljning. För det brutna räkenskapsåret 2020/2021 som stängdes sista februari, har de sett en ökad omsättning för försäljning i egna kanaler med cirka 500 procent. Den egna e-handeln står idag för nästan en fjärdedel av den totala omsättningen.  
– Vädret har förstås varit en bidragande faktor till vårt starka år. En kall vinter med halka gör alltid att vi säljer många skor, och under pandemin har intresset för friluftsliv fullkomligen exploderat. Men det vi har lyckats med är så mycket större än så. Vi har hittat ett nytt sätt att arbeta, vilket har fungerat bättre än vi någonsin kunnat hoppas på, och jag är helt övertygad om att vi inte ens har nosat på vår fulla potential, menar Marie Thomasson.   

Parallellt har bolaget även gjort organisatoriska förändringar. Bland annat slopat marknadsavdelningen. Istället jobbar man i "tvärfunktionella team", varav ett team har som specialuppgift att driva efterfrågan och öka den egna försäljningen. 
– Vi brukar säga att det enda vi vet är att ingenting kommer bli som vi tror. Det gamla sättet att jobba, där man ett helt år i förväg gjorde en marknadsplan där man planerade vad man skulle kommunicera längre fram funkar inte längre. Vi behöver fatta den typen av beslut i realtid, för att kunna komma närmare våra kunder och hela tiden vara säkra på att vi är så relevanta som möjligt för dem, säger Marie Thomasson. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206