YMR på klassisk mark och fler samarbeten runt hörnet

YMR Track club börjar idag sälja sina produkter hos Brooklyn Running Company.

YMR på klassisk mark och fler samarbeten runt hörnet

Löparkläderna från YMR Track Club når ständigt nya löp- och modeintresserade. Nu tar varumärket klivet över Atlanten när YMR börjar säljas i en av New Yorks mest legendariska löparbutiker.

Publicerad

På kort tid har de uppmärksammats i allt från Runners World till Vogue och hittar till allt fler löparälskare över hela världen. YMR Track Club har minst sagt medvind. Så här säger Peter Häggström Lindecrantz, grundare och vd på YMR Track Club i samband med att varumärkets kläder den här veckan börjar säljas i en minst sagt legendarisk löparbutik i New York.

– Ja, just nu växer vi kraftigt och vinner allt fler kunder från USA som handlar på vår sajt. Jag är stolt och glad över den nya samarbetet med den legendariska löparbutiken Brooklyn Running Company som har en lång historik av att sälja kläder till dem medvetna löparen.

Peter, hur har det varit möjligt att slå igenom i USA? 

Det är nog lite tidigt att säga "att vi slagit igenom i USA" redan, men vi har helt klart fått en bra start med en butikskedja i New York som kompletterar vår befintliga försäljning via ymrtrackclub.com Vi har redan från början tänkt internationellt vilket jag tror är anledningen till att vi nu vinner både B2B och B2C-kunder. 
 
Hur viktigt är det för varumärket, sett till PR kontra försäljning i detta steg? 
– Det är en kombination skulle jag vilja säga, men alla affärer vi gör är utifrån ambitionen att de ska vara lönsamma. 
 
Har ni några planer på att sälja mer hos ÅF i Sverige/utomlands, isåf var?
– Vi är sparsamma med samarbeten, men ett nytt spännande samarbete på hemmaplan väntar runt hörnet, som jag är otroligt stolt över, säger Peter utan att avslöja mer trots snälla påtryckningar från Sportfack.
 
Ngr planer på egen butik, pop up eller något annat liknande framöver? 
– Vi har en liten bit kvar tills dess men det är absolut en målsättning framåt. 
 
Om vi jämför 2020 med 2019 omsättnignsmässigt och vidare ser ut som att ni gör vinst för första gången 2021. I så fall, vad vill ni investera i då? 
– Vi är på god väg mot det och då kommer vi framför allt att investera ännu mer i vårt hållbarhetsarbete och i marknadsföring.
 
Brooklyn Running Company är enligt utsago den enda oberoende ägardrivna löparspecialisten i hela New York. Grundat 2013 har BRC numera två butiker, i stadsdelarna Park Slope och Williamsburg, Brooklyn.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206