Reebok gör tvärtom-kampanj

Reebok gör tvärtom-kampanj

I sin nya kampanj vill Reebok vända på perspektivet om träningsklädernas förmåga att göra oss till bättre atleter. Istället är det helt upp till användaren, menar Reebok. Influencers som Reebok jobbar med har till och fått skriva på ett kontrakt om att vara fullständigt ärliga i sina omdömen.

Publicerad

I en ny kampanj som Reebok nyligen lanserat kör de på konceptet "anti-reklam" och väljer att lova ingenting när det gäller plaggens förträfflighet. Istället är det helt upp till användaren, menar de.  
– Alla vet att ett plagg inte kan göra en starkare, snabbare eller få en att må bättre med sig själv, men ändå insinueras det ofta i reklam. Vi vill istället boosta alla de kvinnor som använder våra Lux Tights – deras framgång är helt deras egen förtjänst, även om våra produkter förstås ger dem rätt förutsättningar, säger Filip Lagerbäck, Interim Brand Director på Reebok.
Just modellen Lux Tights är designade för ultimat rörlighet och är redan en väldigt populär produkt, berättar varumärket. Men hur populära de än är så är de bara ett par tajts. Det är huvudbudskapet i Reeboks senaste kampanj.
- Vi vet att våra Lux Tights är en riktigt bra produkt som många älskar. Med den här kampanjen vill vi visa att vi verkligen tror på det vi säljer och litar på produkterna – men vi vill också visa att vi litar på människors intelligens, säger Alex Zachrisson, Nordic Brand Activation Manager på Reebok.

Kampanjen är signerad reklambyrån M&C Saatch och togs fram för att sticka ut och göra avtryck i den hårt konkurrensutsatta nischen träningskläder. Ärligheten ska även genomsyra samarbetet med de influencers som Reebok jobbar med. De har till och med fått skriva på ett speciellt kontrakt där de lovar att vara 100 procent ärliga i sina omdömen av tajtsen.
- Många influencersamarbeten idag känns långt ifrån äkta och trovärdiga, och där ville vi absolut inte hamna. För oss var det viktigt att låta grundidén med transparens och ärlighet komma fram även i sociala medier, säger Henrik Almqvist, creative director, M&C Saatchi.

Kampanjen syns just nu i sociala kanaler, såväl som på centrala digitala placeringar utomhus i huvudstaden vid Stureplan, Kungsgatan, Medborgarplatsen och Sergels torg.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206