På nytt jobb: Björn Stenvall ska sätta Ecco på outdoorkartan

På nytt jobb: Björn Stenvall ska sätta Ecco på outdoorkartan

Som ny Senior Account Manager på Ecco ska Björn Stenvall ta varumärket in i outdoornischen, i både Norge och Sverige.

Publicerad

Björn Stenvall ska göra Ecco mer känt bland sportkunderna.

Hej Björn, vad går ditt jobb ut på?
– Att ta hand om Sverige och Norge på Senior Account-nivå, från den första kontakten med nya kunder­ till att underhålla kontakten med de gamla kunderna. Det handlar om allt från presentation av produkter till offertarbete. Vi är inne i en liten omorganisation på outdoor­sidan, där jag jobbar. Som en följd ligger mitt fokus på sport-Sverige och sport-Norge. Målsättningen är att hitta en bra mix, kollektionsmässigt. Den ska passa en hardcore outdoorkund, samtidigt som vi vill erbjuda produkter som kunden kan an­vända dagligen. Ska du vandra i naturen vill du ha något som är bra på foten, men du ska inte behöva köpa tre olika modeller för olika syften. Vi ville också ha ett inslag av det vi kallar för At Leisure, skor som är mer åt sneakerhållet. En lite sportigare look.

Är det en målgruppsförskjutning?
– Ecco är definitivt inne i en föryngringsprocess, både vad gäller konsumenter och produkternas utseende. Samtidigt är vi måna om att vi ska hitta våra traditionella kunder med det nya sortimentet inom sport och outdoor. Kanske den lite äldre konsumenten som känner igen varumärket och som vet vad man får när man stoppar ned foten. 

Är Sverige och Norge en homogen marknad eller finns det skillnader?
– Det finns små skillnader. På sport- och outdoorsidan är vi i en fas där vi mer eller mindre ska bygga upp Norge igen. Vi har inte samma närvaro i Norge som vi hade om man går några år tillbaka. Den delen vill vi ta tillbaka. Så vi ser framför oss en större tillväxt i Norge.

Du har varit på Ecco tidigare, vad fick dig ta klivet tillbaka?
– Utvecklingsresan. Att få ta ett steg i min personliga utveckling. Plus att jag trivdes bra på Ecco när jag jobbade här under åren 2005–2010. Det var förstås roligt att att jobba med varumärken som Adidas och Helly Hansen också. Men att ta steget tillbaka kändes nästan naturligt. Ecco har funnits med mig under de tio år som gått sedan jag jobbade här senast. Vi har haft lite kontakt emellanåt, jag och danskarna. Jag har alltid sagt att det skulle vara kul att komma tillbaka en dag och nu klaffade det.
– Det som triggar är utmaningen att ta Ecco uppåt och framåt. Det är ett etablerat varumärke men inte jätteetablerat inom just sportbranschen. Jag vill utveckla den delen och öka marknadsandelen. 

När du säger sport så inkluderar du outdoor?
– Ja, det gör jag. För oss är sport-Sverige XXL, Team Sportia, Intersport, Sportringen med flera. Outdoor är vårt fokusområde, men outdoor idag är ju väldigt brett, det kan vara allt från att hika i fjällen till en tur i den närliggande skogen, eller varför inte i city?

Har du satt upp några konkreta mål?
– Det första steget är att hitta två tre nya kunder på marknaden. Vi är precis inne i en införsäljning för fall/winter 2021, så det är en pågående process. Utifrån en avklarad införsäljning så kommer målsättningen att stärkas när jag själv får vara med från start i kollektionsarbetet med mera. 

Hur funkar de digitala presentationerna?
– Det är inte samma sak som när man ska presentera produkterna fysiskt men det funkar. Kunderna vill ju klämma och känna lite på produkterna och kolla vad det är för sula och stabilitet med mera. För att kunna ha fysiska möten i dessa tider så krävs det en dialog med kunden om man kan komma på besök eller inte. 

Beskriv er outdoorkollektion och er målgrupp.
– Målgruppen är från 30 år och uppåt. Styrkan i varumärke och produktion är att vi jobbar med en teknologi som FluidForm. Den bygger på att man gjuter ihop ovan- och underdel. Det innebär att man får en följsam sko eller känga men du kan bygga på med en yttersula som ger dig maximalt grepp.
– Du har alltså en sko som fungerar lika bra på motionsrundan en tisdag som om du sticker till fjällen för att vandra en vecka. Skon har både komfort och stabilitet samt det grepp du är ute efter hos en sådan produkt.

Denna artikel publicerades ursprungligen i SPF nr 2/21. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206