Fjällrävens nya spillkollektion - så ser den ut

Fjällrävens nya spillkollektion - så ser den ut

Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.

Publicerad

Att använda spillmaterial som blir över i den ordinarie produktionen har verkligen blivit glödhett bland skandinaviska outdoorvarumärken. Haglöfs gör det, Aclima gör det i sin Reborn-kollektion, Ivanhoe i sina plädar, Skhoop har börjat göra det i sina jackor. Det finns fler exempel. Nu släpper även Fjällräven en kollektion av spillmaterial.
Tidigare har varumärket använt spillull från köttproduktion som stoppning i utvalda ryggsäckar, men nu använder man eget spillmaterial som blivit över från den egna produktionen i väverier och fabriker. Alla plaggen ska ha samma funktion som ordinarie plagg.

Namnet är Samlaren och samtliga produkter inom den begränsade första serien är numrerade. Det är nog ingen vild gissning att det kommer en uppföljning som omfattar fler produkter. Till denna kollektion har Fjällräven använt överblivet G-1000-tyg till den klassiska Grönlandsjackan, Kånkenryggan, en keps och till sin totebag-väska. Kollektionen lanseras idag, den 1 mars.  
I dagsläget säljs Fjällrävens produkter i ett 70-tal länder, både i egenbrandade butiker och genom återförsäljare. Företaget, som ingår i Fenix Outdoor Grouop, öppnade även en egen onlinebutik 2013.

Samtliga produkter i den första serien är numrerade.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206