1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Foto: Fauxels/Pexels
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
Dagens jobbmarknad är stentuff, särskilt i spåren av corona. Men det finns också funktioner och titlar som är starkt efterfrågade – som ett direkt resultat av coronavågens effekter och de nya behov som väckts eller accelererat under förra året. Linkedin har kartlagt vilka yrkesroller som sett den kraftigaste tillväxten från april till oktober 2020, jämfört med föregående år.
Lisa Gunnarsson, Nordenchef på LinkedIn säger:
–Pandemin har bidragit till att flera branscher nu befinner sig i kris. Samtidigt skapas nya möjligheter, exempelvis inom e-handeln. Många handlade online redan innan covid-19-utbrottet men få kunde förutse vilken enorm ökning vi skulle se under 2020, vilket har skapat många arbetstillfällen. Det är också glädjande att efterfrågan på digitala marknadsförare och sociala medier-experter växer bland arbetsgivarna, ett resultat av att företag satsar på sin digitala närvaro för att nå ut till sina målgrupper.
Vi har plockat ut de mest relevanta områdena i Linkedin-rapporten, med sport- och outdoorögonen på. Vi har även sett mönstren till viss del i den senaste tidens platsannonser på sportfack.se.
Här är de mest eftertraktade yrkena och regionerna just nu.
1. E-handel
Ett ökat tryck från konsumenthåll skapar en stor efterfrågan på medarbetare som kan säkra hela kedjan från klick till leverans.
Hetaste titlarna: Supply Chain Associate, Head Of Supply Chain Management, Supply Chain Specialist, Supply Chain Supervisor och logistiker.
Efterfrågade kunskaper: Logistikhantering, lagerverksamhet, supply chain-hantering, supply chain-optimering och orderhantering.
Här finns jobben: Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Halmstad och Jönköping.
2. Affärsutveckling och försäljning
En jobbsektor som växte med 67 % under 2020 och till stor handlar om hur man behöver ställa om rent strategiskt för att hitta och locka kunderna.
Hetaste titlarna: Strategisk rådgivare, Business Expert, specialister inom direktförsäljning, affärsutvecklingschef och analytiker med inriktning affärsstrategi.
Efterfrågade kunskaper: B2B-försäljning, E-handel, affärsutveckling, försäljning och account management.
Här finns jobben: Stockholm, Västerås, Karlstad och Göteborg.
3. Produktutveckling och produkthantering
När alltfler handlade online under fjolåret behövde många företag investera i både produktdesign och produktutveckling för att kunna garantera en sömlös köpupplevelse.
Hetaste titlarna: Product Team Manager, Vice President Of Products, produktdesignkonsult och produktutvecklingsspecialist.
Efterfrågade kunskaper: Produktutveckling, produkthantering och produktdesign.
Här finns jobben: Stockholm, Göteborg, och Uppsala.
4. Marknadsföring och sociala medier
Knappast ett område som behöver förklaras. I takt med att alla vill driva mer trafik till sina landningssidor kommer tjänster inom digital marknadsföring och sociala medier in i bilden. Men det gäller också att ha en strategi och ett helikopterperspektiv, så att budskap och tonalitet hänger ihop.
Hetaste titlarna: Digital strateg, marknadsanalytiker, marknadsföringskonsult, Social Media Marketing Manager och growth specialist.
Efterfrågade kunskaper: Google Analytics, Marketing Automation, Google Tag Manager, digital strategi och growth hacking.
Här finns jobben: Stockholm, Göteborg, Borås och Västerås.
5. Data och analys
När e-handeln sköt i höjden och investeringarna likaså, blev data och analys viktiga redskap. I kategorin finns gärna personer med erfarenhet inom mjukvaruutveckling och affärsanalys.
Hetaste titlarna: Dataanalytiker, dataingenjör, analyschef och analysspecialist.
Efterfrågade kunskaper: Datateknik, SQL, Tableau, Apache Spark och Python.
Här finns jobben: Uppsala, Örebro, Linköping och Stockholm.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Isponytt: Löpning har seglat upp som en riktig boomsport under 2020. Runners World presenterade nyligen nya data om löparnas beteenden under Ispo Online.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen