Thevea Brands Group köper upp outdoorhandlaren Friluftsvaror

Thevea Brands Group köper upp outdoorhandlaren Friluftsvaror

Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.

Publicerad

Magnus Månsson, vd Thevea Brand Group.

Thevea Brands Group, multibrandhuset som bland annat äger Tretorn, fortsätter att expandera och bredda verksamheten. Förutom att bolaget nyligen startade upp padelplattformen Racqet (se tidigare artikel på sportfack.se) gör de nu ytterligare en satsning – men nu på outdoorområdet. De köper in friluftsvaror.se, en multi e-tailaktör som bland annat har det egna varumärket Fjällmark i bagaget. Det har gått rykten ett tag, som nått Sportfack, om att Friluftsvaror har ny ägare men hittills har det varit okänt vilken aktör som köpt upp bolaget. Fram tills nu.
– Vi är inne i en mycket expansiv fas inom koncernbolaget Thevea Brands Group med både stark tillväxt organiskt och genom förvärv. Vi ser stor potential på den här marknaden med ett fåtal ledande aktörer. Friluftsvaror kompletterar vår portfölj inom sport och outdoor med hårdvara såsom alltifrån tält till sovsäckar och stormkök och går väl i linje med vår ambition att demokratisera friluftslivet, säger Magnus Månsson, koncernchef på Thevea Brands Group, i ett pressmeddelande.

Friluftsvaror består idag av en onlinedestination, friluftsvaror.se, samt en större fysisk butik i Malmö och representerar nära hundra olika outdoorvarumärken, förutom det egenägda Fjällmark. Ett varumärke som Thevea Brands Group tror starkt på.
– Fjällmark blir ett eget varumärke som vi kommer fortsätta utveckla, designa, producera, marknadsföra och sälja. Det är ett fantastiskt märke som får oss att ta steget in i nya produktkategorier inom outdoor, säger Magnus Månsson.
Friluftsvaror är något av en doldis i outdoorsammanhang, men har många år på nacken och grundades redan 1968. Thevea vill även åt kompetensen som finns inom bolaget och vissa nyckelpersoner kommer att följa med i övergången. Bland dem butikshefen David Dudas och Jonas Andersson, som ansvarar för e-handeln.
– Thevea är på en fantastisk resa som vi gärna vill vara med på med stark expansion och flera synergieffekter när det kommer till att tillverka och sälja friluftsvaror, det kommer hända mycket spännande saker framåt, säger David Dudas, på Friluftsvaror.
Enligt uppgift till Sportfack kommer butiken i Malmö vara kvar, även efter ägarbytet. 

*I Sportfack nr 2/21, som når prenumeranterna den 19 februari, finns en längre intervju med vd Magnus Månsson (som även har vd-rollen på Tretorn).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206