1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Svenska innovationsföretaget No More Boots går vidare med att få ut sin uppfinning SkiClicker över världen. SkiClickern gör det möjligt att justera alpinbindningar utan att behöva använda pjäxan – vilket underlättar betydligt för alla skidshoppar med uthyrning och de som arbetar i butiksnätet med alpin skidutrustning (bland andra Stadium använder sig av konceptet). Nu kuggar tyska distributören Montana i maskineriet och ska hjälpa No More Boots med distributionen, för att nå en större bredd av skidbutiker på fler marknader.
Kommer ni själva att släppa distributionen helt nu?
– Avtalet med Montana innebär att de kommer att sälja globalt, förutom Sverige där bolaget (No More Boots, reds anm) behåller försäljningen i egen regi. Så vi kommer ha flera olika distributörer på samma marknader för att på så vis nå ut till alla tänkbara kunder, säger Andreas Persson, försäljningschef på No More Boots, till Sportfack.
Idag är det långt ifrån fult att hyra sin utrustning för dagarna i skidbacken (om det nånsin varit det), det ligger snarare i tiden att hyra istället för att köpa. Men alla åkare och familjer som stått och väntat i en bastusvettig skidshop på att få hjälp vet att varje extra minut prövar tålamodet. Och just tidsfaktorn verkar vara en allt viktigare pusselbit i hyrsystemet.
– Trenderna på marknaden för skiduthyrning visar att skidåkare efterfrågar en enkel skiduthyrningsprocess. Genom att ersätta skidpjäxorna för att göra nödvändiga justeringar blir SkiClickern ett smart val som ligger i tiden, menar Andreas Persson
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Isponytt: Löpning har seglat upp som en riktig boomsport under 2020. Runners World presenterade nyligen nya data om löparnas beteenden under Ispo Online.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen