1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Enligt kanadensiska varumärket Arc´teryx är människans behov av naturen rekordstort just nu. Därför satsar bolaget en miljon kanadensiska dollar på projektet Outer Peace.
Outdoorvarumärket Arc´teryx vill föra samman människor och naturens välgörande krafter genom ett helt nytt projekt som de kallar "Outer peace".
– De utmaningarna vi såg under 2020 visade på hur viktig fysisk och mental hälsa är och vi inspirerades av frågeställningen "vad behöver folk i världen just nu–och vad kan vi göra för att hjälpa dem?", berättar George Weetman, varumärkeschef och e-handelsansvarig hos Arc'teryx, i ett pressmeddelande.
– Naturen har en lugnande effekt på oss, sammanför och helar oss och vi såg att även detta är det som driver vår besatthet av design. Att tillbringa tid ute i naturen ligger i vårt DNA och vi finns till att inspirera andra att kliva ut genom dörren för att känna frihet och hitta ro, även när vädret är som värst, fortsätter han.
Kampanjen Outer Peace baseras på forskning som visar att naturvistelser har mätbara och långvariga effekter på människans mentala, känslomässiga och fysiska välmående. Under de närmsta fem åren kommer Arc'teryx utveckla och ta fram initiativ för att hjälpa ännu fler människor ut i naturen.
Därför satsar de nu en miljon kanadensiska dollar (drygt 6,5 miljoner SEK) för att främja tillgång till naturen och dess bevarande.
Varumärket kommer att ge ekonomiskt stöd till sina partners och ambassadörer som aktivt arbetar för att bekämpa vad de kallar "strukturella orättvisor "- och även, om Sportfack uppfattar det rätt, till personer och organisationer utanför bolaget som värnar om allas rätt att njuta av naturen.
Under de närmsta månaderna så kommer allmänheten att kunna följa Outer Peace-arbetet via Arc'teryx egna kanaler.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen