1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Svenska Sätila har gått tillbaka till sina rötter i samband med deras 125-årsjubileum i år, och skapat en ny kollektion som delvis är helt "made in Sweden". Här berättar vd Sara Nevander om arbetet bakom och om det tuffa året 2020.
Ni har redan idag mycket av er produktion knuten till Sätila. Vilka är de nya Made in Sweden-plaggen och hur skiljer de sig från de övriga?
– Vi har en set up där vi stickar merparten av våra plagg i Sätila men syr i Polen och Baltikum. Vårt mål är att få hem mer produktion till vår egen fabrik, det känns verkligen som det ligger i tiden. För att göra något extra i vår kollektion tog vi nu fram två tröjor dam/herr för att påbörja den resan. Dessa stickas och sys i Sätila och är tillverkade i en kvalitet som vi arbetat med länge och är väldigt populär, säger Sara Nevander, vd för Sätila.
– Vi har jobbat hårt med att utveckla de svensktillverkade plaggen och få en så effektiv konstruktion som möjligt och lyckats fantastisk bra med detta.
Hur mycket av den nya kollektionen färgas av att ni har tittat bakåt i historien och hämtat inspiration därifrån?
– Största inspirationen är kunskapen som finns i huset som vi har tagit till vara på under designprocessen. Vi har verkligen varit noga med att jobba igenom alla modeller grundligt för att anpassa detta till vår fina gedigna svenska produktion. Kollektionen är modern med en stor touch av det Sätila vi känner som ett renodlat varumärke för accessoarer, men nu tar vi ett stort steg i framtiden med utökat produktsortiment.
– Tyvärr finns det inte plagg kvar från när vi tillverkade tröjor och klänningar för cirka 40 år sedan men vi har bland annat använt det klassiska nordiska stjärnmönstret i plagg förr så det plockar vi upp igen.
Kommer ni köra nån "corona-vinkel" på kollektionen, mysigt och bekvämt verkar vara precis den sortens plagg som folk vill ha nu när de jobbar så mycket hemifrån?
– Nej, vi tänker inte corona-vinkel, det är populärt nu men vi tänker hållbart och kollektionen är skapad med tanke att passa både inne och ute och dessutom användas stor del av året. En rejäl tröja har du på utomhus tidig vår och inne när det är kallare. Sen har vi valt att arbeta med klassiska färger som är lätta att matcha med det man redan har i garderoben och färger som ska hålla över tid länge, den filosofin har vi sen innan med vår ordinarie mösskollektion.
Hur gick året 2020 ekonomiskt för er?
– 2020 var tufft, vi såg tidigt på våren att det bromsade kraftigt, fick lite fart efter sommaren för att sen stanna igen. Vi har gjort en omorganisation och är färre än tidigare och minskade samtidigt cirka 15-20 procent i omsättningen, så det var ett stålbad minst sagt. För att komma vidare valde vi att skapa denna kollektion och ha något nytt att bygga vår framtid med sen ville vi så klart visa att vi firar 125 år och då är det roligt att ha med något extra och att visa vad vi har för kapacitet.
Kommer ni att fira jubileumsåret på några andra sätt, förutom med nya kollektionen?
– Vi hade stora planer på aktiviteter både lokalt, men också på mässor. Det har vi fått välja bort i och med läget. Men vi har gjort en fin ny film som våra återförsäljare har fått i dagarna, till sensommaren släpps den även på sociala medier i olika format. Vi hoppas få göra något lokalt event med våra partners på orten då vi gärna ger tillbaka till Sätila som ort.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen