1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Annika Mustalahti, Nordic Etailing Manager, Adidas och Årets affärskvinna inom sportbranschen 2018.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
Svenskt Sportforum har sedan 2012 delat ut priset Årets affärskvinna inom svensk sportbransch. Nu har det blivit dags att nominera 2020 års pristagare som också kommer bli den tionde vinnare av priset.
För att kunna komma på tal som nominerad till det prestigefyllda priset så behöver kandidaten uppfylla ett antal kriterier. Den kvinna som får utmärkelsen Årets affärskvinna 2020 ska:
• | Verka inom den svenska sportbranschen (ej idrottsligt, utan affärsrelaterat). |
• | Ha uppnått mycket goda resultat i sin verksamhet och/eller som genomfört förändringar som kommer att ha stor positiv betydelse för företagets fortsatta tillväxt och lönsamhet. |
• | Främja andra kvinnors karriärmöjligheter i det företag man verkar på. |
• | Ej ha fått utmärkelsen tidigare. |
Nomineringsprocess
Vem som helst kan nominera en kvinna till priset. Nomineringen görs via ett formulär som finns här. Nomineringar tas emot fram till 18 februari. Obs att det inte är någon röstning. När nomineringsperioden gått ut är det juryn som utser vinnaren.
Prisgala
Vinnaren utses under festliga former under våren. Hittills har detta skett i samband med SIpos och Sportfacks gemensamma branschdag då seminarier, branschmingel samt Gear of the year delats ut i sju kategorier. Just nu jobbar arrangörerna för fullt på att lösa en Corona-säkrad prisgala så nära originalet som är möjligt.
Jury
Juryn består av Rachael Blaxland (HuginBiz), Nicolas Jändel (Sportfack), Martin Willners (branschprofil), Sara Davidsson (PerformIQ) och juryordförande Claes Forsberg (Svenskt Sportforum).
Tidigare affärskvinnor
2019: Christiane Dolva Törnberg (på bilden), Head of CSR, Fjällräven
2018: Annika Mustalahti, Nordic eTailing Manager, adidas
2017: Pernilla Nyrensten, VD/grundare av Revolutionrace/Fritidsfabriken
2016: Ulrika Skoghag, VD/ägare, Daily Sports AB
2015: Janicke Blomsnes, vice VD, XXL Sport AB
2014: Ulrika Lindgren, logistikchef, Sportamore AB
2013: Tina Rolén, marknadsdirektör, adidas AB
2012: Kajsa Claesson, försäljningschef, Stadium AB
2011: Eva Karlsson, VD, Houdini Sportswear AB
Ökad närvaro i naturen, men också mindre glädje och blödande ekonomi, framförallt på klubbnivå. Den tudelade bilden är tydlig i tre aktuella rapporter från forskningscentrat Mistra.
Svenska träningsvarumärket Stronger byter vd. Det är tidigare operativa chefen Annica Rantala som axlar ansvaret. Målet är att nå en miljard i omsättning, 2022.
Monark Excercise har skrivit ett större avtal med Postnord gällande leverans av i Vansbro tillverkade cargocyklar samt service för cyklarna under tre år.
42 varumärken fanns inbokade men till slut satte pandemin stavar för Inköpsdagar Åre. Nu tvingas det populära inköpseventet ställa in och göra comeback 2022.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen