Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

Foto: Klas Rockberg / Ski Team Sweden Skicross

Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

Publicerad

Ski Team Sweden Skicross och Giro's svenska distributör JO Sport har signerat ett samarbetsavtal. Målet, från Giros sida, är att stärka synligheten för sina produkter både i Sverige och utomlands.
Under säsongen kommer det Svenska Skicrosslandslaget att bära Giro's racinghjälmar och googles. Kollektionen kommer att utökas under året med en helt ny hjälm för Downhill/SuperG- Storslalom och Skicross.
– Som skicrossåkare är man extremt exponerad och att ha en trygg leverantör av både hjälm och goggles är extremt viktigt för att kunna prestera på högsta nivå. Jag ser fram mot att se våra åkare i Giros utrustning kommande år och försöka hjälpa dem att nå den svenska marknaden med sin sofistikerade utrustning, säger Tommy Eliasson Winter, alpint- och skicrosschef på Svenska skidförbundet, i ett pressmeddelande.
Och det har börjat bra för landslaget, som bland annat presterade fina resultat på världscuptävlingarna i Arosa, Schweiz.
Giro, som har sina rötter i Kalifornien, vill även stötta utvecklingen av ungdomsskidåkning i ett bredare perspektiv. Sportfack frågar distributören JO Sport på vilket sätt samarbetet gagnar ungdomsåkningen rent konkret?
– I partnerskapet med Svenska Skidförbundet och skicrosslaget ingår att vi betalar en rätt rejäl slant, eller "poolavgift" som det kallas. Dessa pengar går såklart till skidförbundet och kommer även junior- och ungdomsverksamheterna tillgodo. Samarbetet ökar även incitamentet för oss att sponsra mer regionala och lokala tävlingar och därigenom stötta ytterligare utöver själva poolavtalet och wc-åkarna, berättar Peter Lundvall på JO Sport.
– Vi har även andra varumärken i vår portfölj där vi redan jobbar mot ungdoms- och junioråkare så synergieffekterna för oss blir tydliga. Just Giro satsar på att utveckla produkter för både ungdomsåkare och junioråkare, inte bara för senioråkare. Det innebär att vi med Giro Snow kan erbjuda alla tränings- och tävlingsaktiva åkare säkra produkter och den prestanda som behövs, oavsett nivå eller ålder, avslutar han.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206