1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Foto: Klas Rockberg / Ski Team Sweden Skicross
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Ski Team Sweden Skicross och Giro's svenska distributör JO Sport har signerat ett samarbetsavtal. Målet, från Giros sida, är att stärka synligheten för sina produkter både i Sverige och utomlands.
Under säsongen kommer det Svenska Skicrosslandslaget att bära Giro's racinghjälmar och googles. Kollektionen kommer att utökas under året med en helt ny hjälm för Downhill/SuperG- Storslalom och Skicross.
– Som skicrossåkare är man extremt exponerad och att ha en trygg leverantör av både hjälm och goggles är extremt viktigt för att kunna prestera på högsta nivå. Jag ser fram mot att se våra åkare i Giros utrustning kommande år och försöka hjälpa dem att nå den svenska marknaden med sin sofistikerade utrustning, säger Tommy Eliasson Winter, alpint- och skicrosschef på Svenska skidförbundet, i ett pressmeddelande.
Och det har börjat bra för landslaget, som bland annat presterade fina resultat på världscuptävlingarna i Arosa, Schweiz.
Giro, som har sina rötter i Kalifornien, vill även stötta utvecklingen av ungdomsskidåkning i ett bredare perspektiv. Sportfack frågar distributören JO Sport på vilket sätt samarbetet gagnar ungdomsåkningen rent konkret?
– I partnerskapet med Svenska Skidförbundet och skicrosslaget ingår att vi betalar en rätt rejäl slant, eller "poolavgift" som det kallas. Dessa pengar går såklart till skidförbundet och kommer även junior- och ungdomsverksamheterna tillgodo. Samarbetet ökar även incitamentet för oss att sponsra mer regionala och lokala tävlingar och därigenom stötta ytterligare utöver själva poolavtalet och wc-åkarna, berättar Peter Lundvall på JO Sport.
– Vi har även andra varumärken i vår portfölj där vi redan jobbar mot ungdoms- och junioråkare så synergieffekterna för oss blir tydliga. Just Giro satsar på att utveckla produkter för både ungdomsåkare och junioråkare, inte bara för senioråkare. Det innebär att vi med Giro Snow kan erbjuda alla tränings- och tävlingsaktiva åkare säkra produkter och den prestanda som behövs, oavsett nivå eller ålder, avslutar han.
Monark Excercise har skrivit ett större avtal med Postnord gällande leverans av i Vansbro tillverkade cargocyklar samt service för cyklarna under tre år.
42 varumärken fanns inbokade men till slut satte pandemin stavar för Inköpsdagar Åre. Nu tvingas det populära inköpseventet ställa in och göra comeback 2022.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen