Naturkompaniet snart i Norge

Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.


Naturkompaniet snart i Norge
Vd Henrik Hoffman, foto: Nicolas Jändel.

Naturkompaniet, som redan idag finns representerade i Finland under namnet Partioaitta, expanderar nu till grannlandet Norge. Etableringen kommer att rulla ut nu under året, 2021.    
– Norge är förknippat med en fantastisk natur och ett väldigt aktivt friluftsliv, och nu tycker vi att tiden är mogen för att expandera till Norge. Det finns en stor efterfrågan för vårt varumärke och vårt hållbara koncept på den norska marknaden. Det kan tyckas konstigt att vi drar igång ett sådant här projekt under rådande läge inom detaljhandeln men vi är långsiktiga och naturen har aldrig varit viktigare. Vi tror att intresset och tiden som man spenderar i naturen kommer fortsätta öka även efter denna pandemi, säger Henrik Hoffman, vd Naturkompaniet, i ett pressmeddelande.

Just nu är rekrytering och förberedelser igång för att öppna både e-handel och flera butiker på norsk mark. Kedjan kommer – precis som i Sverige – att sälja varumärken som Fjällräven, Primus, Hanwag, Tierra, Royal Robins, Patagonia, Hilleberg, Icebreaker, North Face, Norröna med fler.
– Vår styrka i Sverige är vår kunniga personal och vår mix av fysiska butiker och digitala kanaler. Vi kommer att etablera vårt koncept på ett liknande sätt i Norge. Projektet är startat och vi har påbörjat rekrytering av ett operativt team i Norge och med att stärka upp vårt svenska team. Vi kommer att jobba tätt tillsammans över landsgränserna. Det ska bli oerhört inspirerande att komma igång med en ny marknad för Naturkompaniet, fortsätter Henrik Hoffman.

Butikskedjan är en del av Frilufts Retail Europé AB och ingår i Fenix Outdoor AB (börsnoterat på Nasdaq OMX, Stockholm, Large Cap). Naturkompaniet består i dagsläget av 35 friluftsbutiker som säljer och hyr ut utrustning för friluftsliv och resa från världens ledande varumärken. Under 2020 stod det klart att kedjan även kommer att satsa på resor.