Rösta på dina favoriter!

Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi…

Årets kampanj

Haglöfs restored
”Black Friday blev Green Friday i Haglöfs tappning och istället för att bomba ut reaprodukter stängde man ner webbshopen och valde istället att lansera sitt nya restored-koncept med försäljning av second hand-kläder. Ett statement i tiden och ett koncept som ska få fortsatt liv även under 2021.” 

ICIW:s Träning suger
”Svensken vill egentligen inte träna, eller gör det motvilligt. Det tog ICIW (I can I will) fasta på och riktade sin kampanj på temat ”träning suger” till 60 procent av svenska folket via marknadsföringsföretaget Clear Channel. Ett sätt att nå de som kanske behöver det som mest.”  

Salmings Aldrig Ensam
”Svenskarna borde må rekordbra, men psykisk ohälsa är ett växande problem och det ville Salming uppmärksamma ihop med Aldrig ensam-profilen Charlie Eriksson och draghjälp av Börje Salming. På matchtröjor, i sociala medier och på film. Ett bra sätt att uppmärksamma machokulturens baksida inom idrotten.”

 

Årets butik

Burtons nya hub
”Burton gick länge och nosade på attraktiva adresser för sin nya Sverigehub. Valet föll på Norrlandsgatan i Stockholm city. Men det är inte bara en butik, etableringen tjänar även som kontor och showroom för återförsäljare. Ett smart sätt att få kostnadseffektivitet i dyra, attraktiva lägen.” 

La Chemise    
”Nyöppnad modebutik för hängivna landsvägscyklister, där de både fysiskt kan handla från ett välsorterat sortiment men också designa sina egna kläder direkt på plats och se hur det blir på storbildsskärm. Nytänkande och snyggt på samma gång.”  

Alewalds
”Kedjan Alewalds fortsätter sitt enträgna arbete med att skapa goda relationer till sin kundgrupp. En kedja av entusiaster för entusiaster, som visar att expertkunskaper fortfarande är guld värda i en tid då konsumtionsmönstren blir alltmer flyktiga.”

 

Årets innovation

Cobra Pumas 3D-klubba
”För första gången har en 3D-printad golfklubba sett dagens ljus, i puttern Supersport 35 Blade, med hjälp av HP:s Metal Jet-teknik. En klubba i rostfritt stål som dessutom ger spelmässiga fördelar. Framtiden har kommit för att stanna.”    

Monolits benskydd
”Det ska till en motorcykelintresserad flygkapten för att modernisera den konservativa fotbollen. Svenska Monolit gör svinsnygga, fjäderlätta benskydd vars passform gör att spelaren undviker både skavsår och eksem.”

Reimas Kulkijajacka  
”Barnkläder blir bara bättre och bättre. Med vinterjackan Kulkija drar finska Reima recycleidén till sin spets, den tillverkas av ett monomaterial, är givetvis fluorcarbonfri och varje jacka har ett eget ID-nummer som gör att användaren kan följa dess resa fram till slutdestinationen: återvinning – för att sedan bli till nya plagg.” 

 

Årets varumärke

Didriksons
”Valde att satsa hårt mitt under brinnande coronaår – i alla kanaler. Egen onlineförsäljning, shop in shop-butik på Åhléns och popupbutik i Göteborg. Har dessutom klivit in i Östereuropa och utvecklar regnplagg ihop med folk på fältet, 2020 var verkligen Didriksons år.” 

Stellar Equipment
”Skidklädesföretaget Stellar passerar nu 100 MSEK i omsättning, fem år efter starten, har 18 anställda och arbetar med kvalitet efter mottot ”köp mindre men bättre”. Födelseort? Åre, såklart.” 

Trangia
”År 2020 gick allting jämtländska Trangias väg. Först kom alla preppers, sen kom hemestervågen som toppades av en japansk foodietrend och en förkärlek för aluminiumkärl. I en föränderlig värld är det skönt med ett företag som bara gör sin egen grej år efter år och lyckas med det.”    

 

Årets nykomling

Astrid Wild
”En surfresa och en vandringstripp ledde fram till konceptet Astrid Wild, som vill klä vandringslederna i modefärger och former. Maria Paulsson och Jemina Pomoell satsade på vad de såg som en lucka, och nu växer kollektionen snabbt med en genomtänkt marknadsföringsstrategi.”

Huski Wear
”Purfärskt nytt svenskt varumärke som med dunder och brak lanserat en skidkollektion och klätt upp det svenska skicrosslandslaget. Ambitiös satsning med kunniga personer som jobbar hårt bakom kulisserna”.

Garphyttan
”Klädprojekt som tassar på delvis ny mark inom nishen outdoor/workwear. Gaphyttan vill klä upp den ofta bortglömda kundgruppen ”landsbygdens folk” och gör det i en kombination av funktion och stil, signerat överlevnadsexperten Johan Skullman”.

 

Årets produkt

Nikes karbonskor
”Stora innovationer börjar ofta med ett förbud. När Eliud Kipchoge som första löpare gick under två timmar på ett maraton gjorde han det i ett par rosafärgade Nikeskor (Nike Vaporfly Next). Vissa av de mest extrema karbonskorna förbjöds för eliten i våras, men samtidigt skapades en explosion av varianter, både från Nike och alla andra varumärken.” 

Forzas padelacket
”Padel har gått galet bra under året och det är många som har gynnats av boomen. Danska Forza har forsat fram i det svenska butiksnätet i en tacksam prisklass, med 20 000 sålda exemplar. Nu gäller det bara att fylla på i hyllorna för 2021.”

Aztrons sup
”SUP-vågen har under många år legat stadigt i Europa, men Sverige var sena att rida på den. Fram till år 2020 – då det plötsligt exploderade, alla skulle ha en SUP, gärna uppblåsbar. Enligt uppgift är Aztron Sverigeetta just i år, grattis!”    

 

Årets miljömärke

Primaloft
”Har med sitt PURE-koncept tagit teknikutvecklingen inom hållbar produktion rejält framåt, bland annat genom att jobba med luft istället för värme i sina anläggningar. Bra för varumärken som vill förstärka sin miljöprofil och bra för världen.” 

Picture Organic
”Deras skidkläder har funnits flera år i Sverige, men har ny distributör och en plan att göra sig sedda bland fler svenska konsumenter. Med plagg i biobaserade material och innerfoder av restprodukter från produktionen imponerar det franska kompisgänget när det gäller miljöansvar.” 

Houdini
”Houdini känns som ”mormor miljö” vid det här laget och har kommit långt på hållbarhetsresan. Men med den erfarnes vishet visar de också vägen för en hel del andra med fullständig transparens, vilket vi gillar”.  

Rösta här: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=5RGMVN6NLKCJ